EN | ES |

299

299


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

312 O pokutách a trestánich.

(jakž jsau nářkové a hanění) lidé na hrdlích trestáni býti ne- mají: však nicméně takový utrhač poddán bude pokutě, aby mu předkem kus jazyku uřezán a potom on nicméně ven z města na věčnost vypovědín byl; proto, že věc jest ohavná, takovými ne- pravostmi se pochlaubati, a lidi zachovalé v ošklivost dávati a tau příčinau dobrý pokoj mezi lidmi rusiti.

Kdožby koli pannau aneb ženau poctivau se pochlaubal, Zeby s nenáležitě přebývati, neb s jinými ji svozovati měl, a toho by neprovedl: předkem kus jazyku bude mu uřezán a potom z města na věčnost vypovédín.

, M. XLII.

Lide neuźitećni, jakoźto stupkovć, ćtverści, bubenici, piśtci, židé, rasové, biřici, kajklíři, žebráci, chodci a jiní těm podobní lehkomyslní lidé dcer lidí dobře zachovalých, ani sirotkův, ani schovanic sami sobě, ani jiným k manželství zamlauvati, ani žádným vymyšleným spůsobem zavazovati, pod skutečným od práva trestáním, nemají. Neb ačkoli manželstva mají býti svo- bodná a beze všeho přinucení; na vůli zajisté jest každé panny, vdovy aneb sirotka, vdáti se aneb nechati; a jak k víře a ke křtu, tak také ani k manželstvu žádný nucen býti nemá: však městu i jednékaždé obci dobře nařízené na tom záleží, aby táž města i obce lidmi šlechetnými a dobře zachovalými naplňována byla. A protož v městech a při obcech dobře nařízených takoví nemají ovšem trpíni, ani s jinými dobře zachovalými lidmi srovnání býti. Než v městech prací a služebností svau lidem vůbec z peněz posluhujíce, chtějí-li se takoví ženiti aneb vdávati, hledí rovné sobě osoby pojímati a s nimi se příz nití,

Lidé neužiteční a lehkomyslní, bubeníci, kejklíři, ebodci ete. dcer lidí dobře zachovalých sami sobě ani jiným k manželství zamlauvati a zavazo- vati, pod skutečným od práva trestáním, nemají. Nebo města a obce mají lidmi šlechetnými a dobře zachovalými naplňována býti.

М. ХТ.

Přihodilo-li by se kdy, žeby panna aneb vdova, kterážby prvé poctivě se chovala, od koho obtěžkána byla; a potom ho z takového obtěžkání před právem k jeho svědomí obvinila, a některé slušné příčiny a potahy takového skutku ueporádného na něho by ukázala, tak žeby skrze ty a takové příčiny, do- mnění a potahy saudcům a právu u veliké podezření toho skutku obviněný upadl: tehdy, bude-Ji chtíti takového podezření prázden


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile