EN | ES |

268

268


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

35

sťanství;%) nevznikla teprve za křesťanství, nýbrž tkví svými kořeny již v nedotknutelnosti pohanských chrámů. Jako starověk chránil svatyně chrámové a stihal přís- nými tresty toho, kdo svévolně poškodil »res sacras«, byla i ve středověku jakákoliv »infractio eccle- siae« prohlášena za svatokrádež. Sakrálního míru a ochrany požívaly však též kaple, domácí oratoria a vůbec místa, kde byly chovány ostatky svatých.***) Dům boží, »habitaculum dei« bylo ve starověku i středověku považováno za sídlo Boha a tudíZ i za »tutissimum receptaculumc« pokladu a spolu s ním i archivu. Zvyk ukládati archivy ve starověku a ve středověku na posvát- ných místech se vyvinul podle toho z instituce sakrál- ního míru.

16. Význam srovnávací metody při řešení důležitých

problémů z oboru starších archivních dějin.

Na předchozích řádkách jsme se pokusili sledovati počátky archivův u rozličných evropských národů ve středověku a povšimli si též poněkud archivního vývoje ve starověku, abychom byli lépe s to pochopiti archivní vývoj domácí od prvých počátků jakož i ukázati, že jeho základní linie jest vskutku všeevropská.

I v archivní vědě podobně jako v ostatních oborech moderních věd duchových nelze se vyhnouti srovnávací metodć. Vskutku lze souhlasiti s Harnackem,'**) że v 19. století se stala srovnávací metoda vládkyní nad vědami, dobývajíc rychle v oboru poznání vítězství za vítězstvím. Tím méně lze mluviti o definitivní porážce této metody, když právě v poslední době dosáhla neslýchaných úspěchů.) Jediné srovnávací metoda jest s to poněkud

131) Viz Groll, 1. c. str. 27, pozn. 1: Kfesfanská charitas sotva byla hlavní příčinou práva na asyl, nýbrž jediné ochrana, kterou po- skytovala přítomnost boží.

182) Hastings, Encyklopaedia of Religion and Ethics. Vol. X. (1918), str. 657.

189) Ad. Harnack, Aus Wissenschaft und Leben. 1907, I, 6.

13) Erich Rothacker, Logik und Systematik der Geisteswissen- Schatten. (Handbuch der Philosophie), Miinchen-Berlin 1926, str.

a sl.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile