Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
105
Neb bez zkušení neb činění řídko můž kdo mirn& rozuméti,
zvláště k zpravení sebe neb jiných, lečby zvláštní dar měl.
O soudu, zvláště při své při, o paměti, o své spravedlnosti,
o domnění, když bývá z vidění, z slyšení, že o tom o všem
bázlivě drží, zvlášť při nelibé věci. Item. Znamení pokory,
kdyžby hanín byl, buď v učení nebo v službě neb v řemesle,
že se od hněvu zdržuje a pomstiti se nechce; než můžli to
býti, hledí se pokorně zpraviti, více sobě váže pokoru a trpě-
livost než hanbu. Pokora bývá známá nejvíc po tom dvém;
po nízkém o sobě ao svých věcech smýšlení, a po poddanosti
a po poslušenství.
O marné pokoře,
kteráž v řeči pěkné nebo v tvárnosti bývá bez pravdy; a marné
náboženství, kteréž základ má v lidských zámyslech bez pravdy
skutkův, Bohem rozkázaných, jakož svatý Pavel dí: Chodě
nadarmo, nadut jsa smyslem těla svého. Protož řeči vysoké,
pokory, a náboženství andělské, zachovávání časův atd. poručme
okrytcüm a falešným prorokům, aby se něco divného a veli-
kého ukázali lidem. Ale my učme se příkladem Pána Krista
a apoštolským, abychme obcováním nalezeni byli jako lidé, a
jedni druhých břemena nesouc, abychom plnili zákon Kristů.
Pýcha
jest dvoje, zjevná a pokrytá. Zjevná, o sobě vysoce smysle,
vysokosti hledati nezřízeně nad jiné, a chtíti v tom jmín byti,
že mu rovný neb nadeň žádný není, a nižádnému nebýti poddán.
Pokrytá, pod řečí, rouchem, postavou, tvärnosti, totéž
v smyslu, v mysli, v řeči i v skutku míti.
O sprostnosti.
Sprostnost jest ctnost, skrze niž se člověk ustavuje v upří-
mosti srdce k Bohu i k lidem, v řeči i v skutku beze lsti se
zachovávaje, smělosti i hlouposti se vystrihaje. A ta upřímost
záleží k Bohu v věření jeho řečem sprostně a v práci k vy-
plnění jich, buď těžko nebo lehko, a přiď naćkoli, by pak
měl ztratiti statek, čest i život. A též což by nesměl vyznati
pred lidmi zlými i dobrými, aby také nesměl toho držeti
srdcem neústupně, a jakož srdcem věří, tak aby ústy vyzná-
val; a což má za pochybné neb zanebezpečné, takéž vyznati.
By sprostní sprostně mluvili i činili; mnohých by ne-
snází zbyli, a užitečně by posloužití mohli. Neb pravda bez
moudrosti spíš prospěje u dobrých než moudrost bez pravdy.