EN | ES |

1081

1081


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

105

Neb bez zkušení neb činění řídko můž kdo mirn& rozuméti, zvláště k zpravení sebe neb jiných, lečby zvláštní dar měl. O soudu, zvláště při své při, o paměti, o své spravedlnosti, o domnění, když bývá z vidění, z slyšení, že o tom o všem bázlivě drží, zvlášť při nelibé věci. Item. Znamení pokory, kdyžby hanín byl, buď v učení nebo v službě neb v řemesle, že se od hněvu zdržuje a pomstiti se nechce; než můžli to býti, hledí se pokorně zpraviti, více sobě váže pokoru a trpě- livost než hanbu. Pokora bývá známá nejvíc po tom dvém; po nízkém o sobě ao svých věcech smýšlení, a po poddanosti a po poslušenství.

O marné pokoře,

kteráž v řeči pěkné nebo v tvárnosti bývá bez pravdy; a marné náboženství, kteréž základ v lidských zámyslech bez pravdy skutkův, Bohem rozkázaných, jakož svatý Pavel : Chodě nadarmo, nadut jsa smyslem těla svého. Protož řeči vysoké, pokory, a náboženství andělské, zachovávání časův atd. poručme okrytcüm a falešným prorokům, aby se něco divného a veli- kého ukázali lidem. Ale my učme se příkladem Pána Krista a apoštolským, abychme obcováním nalezeni byli jako lidé, a jedni druhých břemena nesouc, abychom plnili zákon Kristů.

Pýcha jest dvoje, zjevná a pokrytá. Zjevná, o sobě vysoce smysle, vysokosti hledati nezřízeně nad jiné, a chtíti v tom jmín byti, že mu rovný neb nadeň žádný není, a nižádnému nebýti poddán.

Pokrytá, pod řečí, rouchem, postavou, tvärnosti, totéž v smyslu, v mysli, v řeči i v skutku míti.

O sprostnosti.

Sprostnost jest ctnost, skrze niž se člověk ustavuje v upří- mosti srdce k Bohu i k lidem, v řeči i v skutku beze lsti se zachovávaje, smělosti i hlouposti se vystrihaje. A ta upřímost záleží k Bohu v věření jeho řečem sprostně a v práci k vy- plnění jich, buď těžko nebo lehko, a přiď naćkoli, by pak měl ztratiti statek, čest i život. A též což by nesměl vyznati pred lidmi zlými i dobrými, aby také nesměl toho držeti srdcem neústupně, a jakož srdcem věří, tak aby ústy vyzná- val; a což za pochybné neb zanebezpečné, takéž vyznati.

By sprostní sprostně mluvili i činili; mnohých by ne- snází zbyli, a užitečně by posloužití mohli. Neb pravda bez moudrosti spíš prospěje u dobrých než moudrost bez pravdy.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile