Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
99
aby nechovali, ale raději náklady činili na věci potřebné a slu-
šné ku pomoci poddaných. Item. Aby nad čeledí měli kázeň
slušnou bez náhlosti a lání a zlosti. Item. Casův náboženství
aby jim nepřekáželi, ale jakož sami ostříhati postův, svátkův
křesťanských, jako hodův a nedělí, aby ije k témuž měli, aby
povinnost náboženství svého činili.
Zpráva pánův k poddaným.
Aby povinnost svou vlastní znali; že je proto Bůh nad
nimi ustanovil, aby mu při nich sloužili a za to od nich čest
a platy brali k své živnosti, aby měli o čem práci vésti i
zpravovati i obhajovati jich, a aby znali, že mají z toho po-
čet vydati Pánu dědičnému jich, jemuž je Otec jakož všecky
národy dal. Protož se mají nevýšiti v mysli, ani pýchati, ani
sobě mysliti, by jeho byli, tak aby z nich činil, cožby chtěl;
ale že jeho jsou k zprávě a k zachování; i k obraně. Ale
vlastně sou Boží a zvlášť lid: křesťanský. Item. Uředníky
nad nimi k témuž konci ustavovati, nemůžli sám dosti činiti
a přihlédati, aby se právě povinnost vedla. Item. Křivdy ne-
činiti ani dopouštěti. Item. Vzložené věci nespravedlivě jako
břemena dolův tisknoucí sklädati, a novÿch nedopouëtéti vzklà-
dati. Item. Nuzným milost činiti i spomáhati, aby mohli se
Ziviti. Item. Pro svou spravedlnost ukrutnosti neprovoditi nad
těmi, jenž k ní státi nemohou, jako v daních neb v robotách.
Zpráva bohatým.
Aby se v soud vzali, spravedlivěli jsou statku toho došli
čili nespravedlivě. Item. Jak jsou jeho użivali, podleli Boha
a vůle jeho, čili nic. Jestliže spravedlivě bez hříchu i křivdy
blížního, tedy od Boha jej mají znáti sobě daný, pakli s hříchy
a s nepravostmi a s kfivdami bližních, mají pokání činiti i
opraviti, a nenili komu, ale chudým; neb pismo di: Dobre
zboZi, jemuZ není svédomi hficha. Pakli dobfe a spravedlivě
dobytý byl, ale zle jeho se užívalo, odkudž chudi, nuzní, pro
něž jej dal jemu, aby jim z něho dobře činil, a on rozptýlel
na marnosti světské i tělesné žádosti, a oni nouzi trpice Ża-
lují naň, aby složen byl, má pokání činiti a almužnami vy-
kupovati se, a jiZ uciti se znáti v zboží šafářem býti Božím
podle vůle jeho, věda, že má pán požádati počtu, a on jej
z každého šartu vydati.
A tak se nesluší v zboží vyvyšovati, ani chudých potu-
1