Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
93
Item. Lidem aby křivdy z umysla nečinil, učiněnou opravil.
Item. Hledě na čas budoucí a na užitky věčné a v přítomný
čas spravedlnost aby střídmě vedl, aby lidé mohli živnost na
čas budoucí míti. Item nehleděl nad předešlé úředníky shro
mažďovati důchodův ke cti své se škodou lidskou a zkázou.
Item. Povolnost pánu svému ve všem aby zachovával. Item.
Pilnost i snažnost v práci měl netoliko při důchodích, ale i
při živnosti a bytu lidí pána svého podle práce svěřené. Item.
Aby spravedlností křesťanských nerušil a obyčejúv dobrých
neopouštěl ni při sobě, ni svou příčinou při jiných. Item. Aby
se nevyvyšoval, ani pýchal, ani rozkoší následoval; sluZebnosti
a zvyklostí Jednoty aby ostříhal, za bratrství se nestyděl, a
učení Kristovo ve všem ozdoboval, po lakomství neodcházel.
Item. Při svědomí zprávy a rady užíval.
Zpráva soudcím svétským.
Soudcím příleží, aby soudu, co by byl, srozumčli a co
úsudek. Soud jest pravé rozeznání mezi pří a pří, skrze vy-
slyšení obou pří, a vzeptání i rozvážení příčin okolostojících
dostatečně bez nezřízených náchylnosti.
Usudek pak jest vyhledaná jistá spravedlnost, neb nepravost,
pravda neb křivda, ctnost neb hřích, užitek neb škoda atd. Item.
Učení soudce mají býti, aby prvé, nežby vyslyšeli dostatečně,
nesoudili, a dřív nežby usoudili, nevypovidali. Item. Aby po-
dle svých náchylnosti převracujících soud rozumnosti a pravdy
nesoudili, ani tváří a osoby čížkoli přijímali, tak aby od pra-
vého odešli, jakož k tomu mnohé výstrahy písem jsou polo-
ženy. Item. Aby soudy v střízvosti s opatrností vedli a znali,
kterým soudem a jak souditi budou, že od Boha souzení
budou, a kterou měrou měřiti budou, táž se jim odméfi. Item.
Aby se právům a soudům Božím zákona Božího prvotně učili
a k nim práva světa neb svá směřovali, aby odporná jim ne-
bývala, aby skrze nevědomí své neb hloupost tohoto nepřipra-
vili někoho k hanbě neb ke škodě, jížby nezasloužil, ano by
Bůh to zapověděl.
Učení také býti mají, aby nebyli žádnému příčina k smrti,
ale aby sama nepravost nezkázaná, již Bůh nemilostivému, ne-
kajícímu se trpěti nedá ale mstíti, byla příčina smrti nebo pokuty.
Jestliže ta nepravost z vůle svobodné a zvyklosti obyčejné
jde a ne z samé příhody rušecí pokoj, svornost tovaryšství,
byt, živnost, čest, statek, neb život odjímající neřádně neb ne-
právě, a k mnohému zlému přítomnému neb budoucímu přivo-
dčcí, a nemůžli jiným takový odveden býti od toho zlého, má
soud činěn býti podle zákona milosti.