Facsimile view
994
13
radí králi (1477 sl.), aby rád slyšel „řeči všelikaké
v piesních i v každém pravení“; „řečí“ a „pravením“
nazývá se N. Rada v doslově v rukopisech připsaném
a není tedy pochyby, že tu Smil odporoučí spisy poučné,
jako v radě jelenově odporoučí kroniky o svých před-
chůdcích (818 sl), a odporoučel-li je, tedy je také
znal. Ovšem pak znal Smil také svaté písmo, neboť se
jím výslovně dokládá (1112 sl., 1235 sl.) a popis po-
sledního soudu v řeči labutině také na písmo svaté
a kromě toho na velebné zpěvy církevní (Dies illa,
dies irae, calamitatis et miseriae, 2061 sl.; Dies irae,
dies illa 2076 a 2095) upomíná. V radě slavíkově
(1683 sl.) mluví Smil jako znatel umění hudebního.
K vylíčení duševních předností Smilových dlužno
také o jeho umění básnickém se zmíniti. V tom ohledě
jest se v rozpravdech o N. Radé*) velmi chvalných
posudkiv o Smilovi doëisti, a přítomné vydání Nové
Rady tuto chrálu nejen ospravedlní, ale cenu Smilovu
soudeüm literarnim bohdá valně zvýší: neboť dosud
znala se jeho N. Rada z textu velice znešvařeneho (B),
nyní pak tiskem vychází v podobě mnohem čistší
a ušlechtilejší, v jaké nám ji s velikou zásluhou o Smila
a o básnictví staročeské písař textu jiného (4) zachoval.
Se vším tím dobře se srovnává, co starší spiso-
vatelé o Smilovi zaznamenali. Viktorin Kornel ze Vše-
hrd uvádí některé verše z N. Rady ve svých knihách
devaterých 1499**) a praví tam o Smilovi: „To jeden
z prvních někdy a v zemi české předních pánóv v svých
knihách Nové Rady o zmatcích . . . . k věčné paměti
a napomenutí lidí a obyvatelóv země české napsal jest“
*) Vizn. na str. 3. a 4. pozn.
**) V kn. V., 18; IX., 1; IX., 2; IX., 10.