Facsimile view
994
6
obecné a na každý věk i na každou zemi by se hodilo,
na př. rada, aby král byl spravedliv; ale mnohé naproti
tomu jenom na středověk a jenom na Čechy se hodí,
na př. rada o turnajích, o deskách a j. Proto celou
báseň považujeme za tendenční obzvláště k poměrům
českým XIV. věku ano jistou měrou za báseň alle-
gorickou, nebot mladý král lev, který zde od podda-
ných svých rady přijímá a jejž liška 1382 a opice 1552
jménem královice oslovují, představuje dle úmyslu básní-
kova zajisté nastávajícího nebo nastnpujiciho króle Ce-
ského“). Za báseň allegoriekou považoval Novou Radu
biskup J. Dúbravský, když ji v Theriobulii své (1520,
v. str. 15) pro krále Ludvíka latinsky přepracoval, dru-
hym titulem De regiis praeceptis opatřil a v dedikaci
Ludvíka tím králem lvem býti praví, jemuž se rady
dávají. Za takovou považoval ji také malíř, který rukopis
B (v. doleji) illustroval, anebo vlastněji ten, kdo vy-
myslil obraz lva a orla takový, jaký se v řečeném rkp.
nalézá: lev je tam totiž docela v podobě heraldického
Iva v erbu českém, a orel skoro taktéž v heraldické
podobě orlice na erbu moravském; myslilo se při tom
bezpochyby, že také v textě lvem král Český a orlem
zastupitel a panovník Moravský se rozumí. V textu pak
orel skutečně jako suzerén se představuje pod suverénem
lvem, jako byla Morava pod Čechy. Lev vzkázal pro
své poddané čtyrnožce a pro orla — ne také pro ptáky
ostatní, ty vzal s sebou orel jako jejich kníže; orel
také v rkp. B výslovně knížetem se jmenuje (v. 17).
jej král při vítání jediného objímá (27), jemu vedlé
sebe místo dává (364 B), jej přítelem svým nazývá
(82) a jeho poddaného řeřába ślechetnym hostem (599),
*) Jak Wocel a j. za to mají, snad Václava IV.; viz o tom
poznam. na str. 8.