EN | ES |

Facsimile view

946


< Page >

1494. 61

reduci. Ouoniam autem hoc tempus brevius, guam ut omnia, guae tu postulas, ita, ut res postulat, complecti scribendo possim, paucis tecum agam remittendo te potius ad eos, qui tibi satisfacere poterunt, quam quicquam ex capite pro- prio affirmando. Cur communio sub utraque specie sit laicis interdicta, tum multi alii tradiderunt, tum Dominicus cardinalis de Turre Cremata et Joannes Gerson, qui plurimis argumentis non solum probant, sed etiam pervincunt hoc ecclesiae praeceptum et utile et salutare populo esse. llilarius quoque decanus Pragensis ecclesiae in hac materia non contemnendum scripsit volumen, quod si crebro lectitaveris, non parvum inde fructum consequeris. Concilium Basiliense, cuius testimonio uteris, nihil ad rem facit, quoniam omnia eius concilii acta durante scilicet schismate per Eugenium pontificem maximum revo- cata sunt. Cur etiam sacerdotes et clerici in sacris constituti ab uxoribus arceantur, multis ostenditur rationibus, quas adducunt doctores 31 & 32 distinctione in Decretis per totum. Multa etiam Alexander de Hales, multa D. Thomas de hac materia scribunt, quae hoc tempore commemorare non est mihi otium. Idem quoque Gerson de coelibatu ecclesiasticorum egregium librum composuit. Sunt innumerabiles alii, quos sponte praetereo, quoniam eos, quos nominavi, arbitror satisfacere posse. Quae de Graecis, Indis, Armenisque refers, nihil pro- bant, quia illae nationes in aliis quoque ab ecclesia catholica dissentiunt; nam et ignem purgatorium negant et Spiritum sanctum non a Filio sed a Patre solo procedere asseverant, et alia pleraque, quae omnia divus Thomas insigni volumine confutavit, quod Urbano pontifici maximo dedicat. Dum peragrarem ante hoc triennium Aegyptum, vidi quosdam, qui se Jacobitas appellabant: hi ultra alios Graecorum errores se circumcidunt. Multa dici possent, sed neque mihi otium est, neque brevitas temporis late vagari patitur. Quamobrem his in praesentia contentus esto. Quodsi aliquando ad me venire voles, et malueris non mea, qui nihil sum, sed ecclesiastica verecunde discere quam tua impu- denter ingerere: forsitan non male tibi consules. Vale.

List tento ve vydání Mitisové jest adressován Bernhardu Adelmannovi, kanovníku tenkrát Eichstáttskému; i zpüsobila mylná tato adressa v literárních a církevních historiích mnoho zmatkü. Korrespondence Bohuslavova, kterou tuto vydáváme, obsahuje velký počet listà k Bernhardovi a také několik listů jeho k Bohuslavovi. Kromě nachází se značný počet dopisů Bernhardových v jiných listářích z této doby (na . Pirkheimerově): ale v žádném z četných listů těch krom tohoto jediného není ani sebe slabší narážky na zviklanou tenkrát pravověrnost Bernhardovu, která by nutně vyplývala z listu Bohuslavova tohoto, kdyby adressa jeho byla správná. Nic menšího nevyvodil na . Lier (Der Augs- burgische Humanistenkreis v Zeitschrift des histor. Vereins f. Schwaben VII (1880) str. 86 a násl.) a jiní mnozí před ním (na . Hagen Deutschlands liter. u. relig. Verháltnisse im Reformationszeitalter, Erlangen 1841 sv. I, 304) a po něm z listu tohoto Bohu- slavova, než že byl kanovník Bernhard tajný husita (!). Jakys stín oprávněnosti k dovozo- vání tomu shledávali ovšem literární a církevní historikové v skutečnosti, že v dobách pozdějších Bernhard po nějaký čas byl odpůrcem Eckovým; avšak tento pozdní a kratičký antagonismus proti urputnosti Eckově nikterak nevystačuje na podepření fakta r. 1494, kdy o nějaké opposici proti církvi Bernhardovi zajisté ani se nezdálo. Zkrátka list náš psán a poslán byl Viktorinovi ze Všehrd, osvědčenému kališníku, který právě tenkrát ne- rozvážnou invektivou proti katolíkům hněv Bohuslavův zbudiv, rád by byl přítele opět nějak ukonejsil. Proto, jak z listáře našeho vysvítá, psal mu r, 1494 několik listů, z nichž poslední tak byl laskavy (»benigne ad me scribis« odpovídá. Bohuslav), že Bohuslav kojil se nadéjí;



Text viewManuscript line view