A. X. Psaní o záště r. 1413. 521
měli, jestli twój a sirotčí či nenie. Protoż mily pane i prieteli! prosimet, raé se
k tomu ukázati jako přietel, jestliť twój aneb sirotčí, aby se našemu šwagru ode-
stalo a jeho chudým lidem to bezprawie a moc proti řádu zemskému, a dále ať
sním swé wóle i s swymi pomocniky bezprawné nemá. Nebt toho TM* i sirotkóm
üplné wérime, Ze se k tomu ukážete jako prietelé nasi a pani sprawedliwi. Nebo
taká záhuba se nestala od wládyky pánu z lehka nikdy mocí a pychem bez priwa
w této zemi. Paklit was nenie, ale wérimet TM" jako pánu i přieteli swému, Ze
našemu šwagru i nám toho pomocen budeš i s sirotky naň, jako na zhúbci a bez-
prawnika, atby mu se to bezprawie odestalo. A rač nám w tom za zlé nemieti,
žeť nynie tu do Hradce přijetí nemóžem, proto, nebť se bojíme, byť mu se wötsie
hanba a škoda nestala: nebťbychom jeho nerádi dali takú mocí dohubiti, leč tomu
nic nebudem moci učiniti. Také rač wěděti, žeť jest kněz Hanuš z Ratiboře již
twój list wzal, a jehoť u nás leží. Protož když ráčiš, tehda po tento pošli, budet
také wydán. NRačiž nem téch swrchupsanych wéci koneénü odpowéd dàti; nebt-
bychom to buoh wie nerádi, byt daliie zahuba a wólka mezi nimi sla. Dat. Lu-
tomyssl, fer. quinta ipso die purificationis beatae virginis Mariae anno etc. XIII".
Jan z božie milosti
biskup Litomyslsky.
4.
Jan biskup Litomyslskÿ Petrowi Malowcowi z Pacowa
dd. w Litomyšli 3 Febr. 1413.
Malowče! Twémuť sme listu dobře srozuměli, a známeť to, žeť sme na tě
Żalowali KM“, hofmistru a raddč, a také panu Čeňkowi, žes nám zahubil šwagra
našeho swů mocí bezprawně, proti zemskému řádu, i zlůpils jeho lidi, a maje řád
zemský a práwo před sebů. A byllitby tobě náš šwagr mnoho bezprawie učinil,
tiemby wiec utrpěl, a nemohlby on tobé ani 2ádnému z práwa a z tádu wyniknüli,
tak jakož KM" a pány w zemi ustanoweno jest, aby žádný na druhého mocí ne-
sahal bez práwa, odpowčda neb neodpowěda. Než tys opowrh se wšeho práwa
a řádu, i zahubils jej swů mocí bezprawně; a tohoť jest nám welmi Zel. A již
se podáwáš přede pány a před města; toť sprawedliwé nenie, pobraw jemu moci
napřed, i chceš to sobě jmieti, a ješče jemu winy dáwáš z bezprawie, a tohos nikdy
naň nedowedl, ani přede pány ani před městy. Než přes to, wrat mu cos jemu
pobral: máť náš šwagr i přede pány i před městy tobě práw býti, z čehož jemu
winu dáš, a jemu se staň téZ. Pakli toho neuëinis, wètimet KM“ i pśnóm, i wiem
dobrým lidem w této zemi, žeť se k tomu Jich M' primluwi a priéini, atby se
našemu $wagru sprawedliwé stalo, podlé řádu zemského, jakož to w mírné zemi
slusie. Dat. Lutomyssl, fer. sexta post purificationem etc.
А. С. Ц. 66