B. IL. Zapisy prazské obecn] od r- 1422. 217
It. Jestližeby kto Kněze Welikého, pána našeho požádaného, a kněze Sig-
munda, zpráwce našeho od Jeho Welebnosti nám wyslaného pomlůwal, aneb to
poselstwie, kteréž sie jest od nás a od jiných obcí k zákonu božiemu a k nám
příchylných k JM" častokrát dálo haněl, neboli hyzdil, aby takowy nebyl zde trpien.
It. Ktoby proti swatosti těla a krwe pána našeho co scestného a bludného
mluwil, aby nad takowým bylo pomstěno, jakož na tu winu náleží, a zwláště wy-
hnáním z města.
It. W dwory, w domy a w jiné wéci, w piwo, w uobilé na obec spadlé,
aby sie ižádný sám od sebe neuwazowal. (Str. 217).
28.
Prazané seznawagj, Ze knjie Sigmund nékteré méstany Kautimské, genž se byli k ne-
přátelům utekli, opět k milosti swé piigal.
Bez mysta, 4 Nov. 1422,
»Restitutio quorumdam civium Gurimensium.**
My purgmistři, konšelé i wšecka obec města Pražského, wyznáwáme tiemto
listem wšem ktož jej uzrie nebo čtúce uslyšie: Tak jakož oswiecené knieže a pán,
pan Sigmund, knieze Litewské, od najjasnějšícho kniežete a pána, pana Alexandra
jinak Witolda, pána a krále našeho požádaného milostiwého, zpráwce králowstwie
Českého a markrabstwie Morawského wydaný a poslaný, opatrnym Mikulasowi
Keil, Janowi Pertlowic a Mikulášowi měšťanóm Kütimskym wybehlym wšechny
i każdć winy, jakoż su sie byli zprotiwili proti pánu bohu a zákonu jeho swa-
tému o přijímání welebných swátostí pána našeho Jesu Krista a krále Uherského
piidrZeli, odpustil a odpustie milostiwe, a k jich statkóm a do jich priebytkuow
nawracuje milostiwě a piijima: neb jsu slibili, pod ztracenim swych hrdel i statkôw,
před Kněze M* i před námi, proti městu našemu Pražskému i wšem jiným mčstóm k zá-
konu boZiemu a k nám prichylnym a zwlásté proti méstu Kuürimskému iZádnym
obyéejem nebywati, ani sie kterak protiwiti, ani kterému süsedu budto chudému
nebo bohatému jiZ jmenowaného mésta Kürimského kteru nelibost, jeżtoby sie
o tu swatü prawdu a pfi kdy mezi sebu pozdwihli, ukazowati, neż wsi swû moci
prawdy bożie w tśch ëtytiech kusiech zawienć, a zwlażtś o piijimani těla a krwe
pána nażeho Jesu Krista i wżech jiných poctiwých a obecnému dobrému koruny
králowstwie Českého užitečných wěcech, o něžbychom sie s jinými obcemi k zá-
konu božiemu příchylnými kdy posadili, proti každému žiwému člowčku, kteréhožby
koliwěk řádu, powýšenie nebo duostojenstwie byl, radni i pomocni byti, a Kneze
Welikého swrchupsaného za pána a za krále dědičného tohoto krälowstwie Ce-
ského mieti. Pakliby wsichni nebo jeden z nich který kus swrchupsaný na čem
prestúpili, a to na ně nebo na jednoho z nich očitě nebo hodným swčdomím
28 *