190 В. П. Zdpisy praźskć obecnj od r. 1406.
zpomínati, a to slibujem swü dobrü wérü beze wsie zló Isti, swrchupsanym Herar-
towi staršiemu i Herartowi mladsiemu i jich sluzebnikóm, jeZto jsü podlé nich
w tu wálku zašli, nepřekážeti, ani překážeti dáti, kdežby sie koli po wšech zemich,
ježto pod Králewu Milost slušejí, obrátili, aby bezpeční byli swÿch žiwotów i stat-
ków. Také kto by je chtél znowa obzalowati pro tyto zaslé wéci swrchupsané
kterakkoliwek, to jim nemá k Zádné àkodé prijieti. A k té lepšie jistotě sme swú
pecet méstskü k tomuto listu priwésili. Jenż jest dán w Praze od narozenie bo-
zieho tisicieho 3tyrista a šestého léta, ten prwni pâtek po boziem wstüpenim (sic).
(Str. 94).
2.
Wypowéd probošta Wjtka z Černčic, mezi králem Wáclawem a Janem z Ralska
i z Wartenberka, we sporu gegich o město Bělau.
W Zebräce, 21 Aug. 1406.
„Litera pronuntiationis inter D. Regem et D. Johannem de Wartenberg.*
Já kněz Witek z Črnčic, probošt kostela Swatojilského w starém městě
Pražském, wyznáwám tiemto písmem wšem, ktož je čísti budú nebo čtúc uslysie,
ze najoswiecenëjsie knieze pán a pan Wáclaw, z božie milosti Římský a Český
král, s jedné strany, a urozený pan Jan z Ralska, seděním na Wartemberce, s druhé
strany, přišli jsů na mě mocně o ty o wšecky wěci, kteréž jsü byly mezi nimi
zašlé, nic po sobě neostawujice. A já jsa mocen obů stranů ubrmanem, takto
sem koneéné mezi nimi wypowédél: aby pan Jan swrchupsany Bélé mésta a twrze
se wším coZ ktomu prislusie, stüpil a wrâtil Krälowè Milosti nebo komu JM' káže,
a s tiem inhed, odsud nejezdé, KM“, nebo komu JM“ káže, slíbil konečně, jakoż
jest mně slíbil ubrmanowi. A to stüpenie aby bylo od neděle ježto nynie má
piijiti w témdni; a to proto, že to drží proti KM" wóli i proti listóm Pro-
kopowým markrabiným, kteréž jest měl na to zboZie od KM“.
Druhé wypowiedám, aby tento list, jakož jmá od nebožce markrabě Pro-
kopa na to zbozie na Belü na dwa tisíce, wrátil KM"; a to proto, Ze jest ne-
bozéik markrabé Prokop nemel iZádného práwa, zapsati toho zbozie, jedno swym
erbóm od swého žiwota manželským sprawedliwe piislym, jakoz to kralow list
plnéjie swédéi, a zwlástó proto take, Ze jest markrabě to zapsal, čehož jest sám
nemel w swóm listu, kteryż jest jmel na to zbożie od KM“.
Tretie wypowiedźm, aby sie pan Jan zapsal, aby doniwadž jest žiw, nebyl
proti KM" i s swymi se wšemi twrzemi, kteréž jmá nynie aneb potom mieti bude;
a lo proto, že jest učinil na tom zbožie u Bělé, a což k tomu slušie, na lesiech,