EN | ES |

Facsimile view

792


< Page >

D. II. Ndlezy krdl. saudu dworského r. 1454—65. 443

dlé nich nenie, ani také by kde proti tém trhóm neb wénóm odpory kladl; nad- to také i ty dsky prowedl, že týž Přibík Markwartowi bratru swému prodáwal jest, i jest toho slušný pruowod, že jmenowaný Přibík, otec Sigmunda odpiera- jicieho, byl jest dielný od Markwarta a Ješka; a podlé toho päni däwaji Janowi z Rosemberga po KM práwu za práwo obdržené, kromě dielu Přibíkowa, ku kte- rémuž Sigmund po swém otci práwo ; neb se we dskách ze jména nemenuje, s kterým dielem toho sbožie Přibíka od sebe oddělují, jmenowani Markwart a Ješek. (249).

O sboží Zawlekomské (w Prachensku), mezi Wilémem z Herätÿna wÿprosnikem, a Arnoë- tem i Puotü z Wilhartic otporniky, r. 1465, w pâtek po sw. Benedikté : Najjasnejsie knieże a pan, pan Ji, Ceskÿ král, zeptaw se a kázaw dsky ohledati, kterak někdy od Alžběty, wdowy po neboici Buskowi z Zawlekoma, trhem pruodaj stojí Zawlekom Janu z Herštýna, otci jmenowaných Arnošta, Wiléma a Puoty, a poněwadž jich otec to jest trhem kúpil, a nebylo jest potrebie Wilé- mowi za to za odümrt po otci swém prositi; a podlé toho KM tu odümrt kázal jest zdwihnüti, neb odümrt nenie; a każdy z nich bratii aby pri swé sprawedlnosti dédicky zuostal, a wsecky nedostatky w tom, alby mohli kteii w potomnich ča- siech býti na tom sbożie Zawlekomskóm, z milosti swé králowské jim bratrim i jich dedicuom po dnešní den naplňuje. (250).

O Uhoitany (wes w Žatecku), nález panský mezi Albrechtem z Kolowrat a z Krakowce wýprosníkem, a Dorotau Miclowau a Annau Tomanowau otpornicemi, r. 1460, w pátek po zwěstowání panně Marii:

Tak jakoż Albrecht z Kolowrat prowedl jest dsky, kterak Aleš a Jindiich

z Dubé, řečení Škopkowé, prodali Uhošťany Haimanowi, měščenínu Kadanskému a Elšce jeho manželce, a chtěje tudy obdržeti polowici nápadem králowským po Haimanowi; neb Zádnych desk neprowodie, by Haiman prodáwal, ale Ze toliko Elška prodala; a podlé starodáwnieho nálezu panského , ktoZ nejsü spolu nedielni anebo společníci řádem zemským, takowým trhem nemohů sie spolciti, leóby jeden druhému zapsal podlé obyčeje, a takby polowice po Haimanowi na krále spadla. Ale odpierající okázali a prowedli ku pomoci práwóm swým králowská obdaro- wanie, ze jména tu wes a sbozie oc. jmenujice, a také aby ta sbožie, kteráž mají aneb potom přikůpie, měščené Kadanští mohli odkázati a kšaftowati; pakliby ne- kšaftowali, a tak zemřeli, aby na najbližšíc přátely pripadala. A poněwadž jsú tak tu wes mezi sebů drželi a k swobodnému zemskému práwu neodprodali; podlé takowych králowskych obdarowáni nemuoZ nápad odümrtnt byti; a podlé toho páni dawaji Minclowé a Tomanowé odpierajicim a jich poruénikuom za práwo obdržené proti KM" práwu otümrtniemu. (317).



Text viewManuscript line view