D. II. Ndlezy krdl. saudu dworského r. 1454—65. 443
dlé nich nenie, ani také by kde proti tém trhóm neb wénóm odpory kladl; nad-
to také i ty dsky prowedl, že týž Přibík Markwartowi bratru swému prodáwal
jest, i jest toho slušný pruowod, že jmenowaný Přibík, otec Sigmunda odpiera-
jicieho, byl jest dielný od Markwarta a Ješka; a podlé toho päni däwaji Janowi
z Rosemberga po KM“ práwu za práwo obdržené, kromě dielu Přibíkowa, ku kte-
rémuž Sigmund po swém otci práwo má; neb se we dskách ze jména nemenuje,
s kterým dielem toho sbožie Přibíka od sebe oddělují, jmenowani Markwart a Ješek.
(249).
O sboží Zawlekomské (w Prachensku), mezi Wilémem z Herätÿna wÿprosnikem, a Arnoë-
tem i Puotü z Wilhartic otporniky, r. 1465, w pâtek po sw. Benedikté :
Najjasnejsie knieże a pan, pan Ji, Ceskÿ král, zeptaw se a kázaw dsky
ohledati, kterak někdy od Alžběty, wdowy po neboici Buskowi z Zawlekoma, trhem
pruodaj stojí Zawlekom Janu z Herštýna, otci jmenowaných Arnošta, Wiléma a
Puoty, a poněwadž jich otec to jest trhem kúpil, a nebylo jest potrebie Wilé-
mowi za to za odümrt po otci swém prositi; a podlé toho KM‘ tu odümrt kázal
jest zdwihnüti, neb odümrt nenie; a każdy z nich bratii aby pri swé sprawedlnosti
dédicky zuostal, a wsecky nedostatky w tom, alby mohli kteii w potomnich ča-
siech býti na tom sbożie Zawlekomskóm, z milosti swé králowské jim bratrim
i jich dedicuom po dnešní den naplňuje. (250).
O Uhoitany (wes w Žatecku), nález panský mezi Albrechtem z Kolowrat a z Krakowce
wýprosníkem, a Dorotau Miclowau a Annau Tomanowau otpornicemi, r. 1460, w
pátek po zwěstowání panně Marii:
Tak jakoż Albrecht z Kolowrat prowedl jest dsky, kterak Aleš a Jindiich
z Dubé, řečení Škopkowé, prodali sů Uhošťany Haimanowi, měščenínu Kadanskému
a Elšce jeho manželce, a chtěje tudy obdržeti polowici nápadem králowským po
Haimanowi; neb Zádnych desk neprowodie, by Haiman prodáwal, ale Ze toliko
Elška prodala; a podlé starodáwnieho nálezu panského , ktoZ nejsü spolu nedielni
anebo společníci řádem zemským, takowým trhem nemohů sie spolciti, leóby jeden
druhému zapsal podlé obyčeje, a takby polowice po Haimanowi na krále spadla.
Ale odpierající okázali sů a prowedli ku pomoci práwóm swým králowská obdaro-
wanie, ze jména tu wes a sbozie oc. jmenujice, a také aby ta sbožie, kteráž mají
aneb potom přikůpie, měščené Kadanští mohli odkázati a kšaftowati; pakliby ne-
kšaftowali, a tak zemřeli, aby na najbližšíc přátely pripadala. A poněwadž jsú tak
tu wes mezi sebů drželi a k swobodnému zemskému práwu neodprodali; podlé
takowych králowskych obdarowáni nemuoZ nápad odümrtnt byti; a podlé toho páni
dawaji Minclowé a Tomanowé odpierajicim a jich poruénikuom za práwo obdržené
proti KM" práwu otümrtniemu. (317).