EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

225

Sebastian Vojtěch Berlička (Scipto) Plzeň , jesuita, měl příležitost poznati znamenitého polského kazatele Petra Skargu v Krakově. R. 1600 jal se překládati z polštiny Skargovy Životy svatych*. (Jir. IL, 210). R. 1618 vyšlo I. vydání jeho postilly, (un. b4 F 23), s titulem: Post dla, to jest potom toho, co se z evangelium každau neděli přes celej rok čte, krátké, však důvodné ajadrné votázkách rozve- dení a vyložení... Prácí P. K. M. S. W. S. P. (= patera kněze mistra Seb. Vojt. Scipiona Plz.) ... Vytlačeno s dovolením, schválením a s důstojněním osvíceného knížete a pána, pana Jana arcibiskupa Praského v St. M. P. u Pavla Sessia Léta Božího MDOXVIII.*

Předmluva přípisná, věnovaná p. Janovi staršímu Riéanskému Kavkovi z Rican, obsahuje nejprve rozpravu orůzném pojmeno- vání výkladů písma sv.: Spisové ti, ... kterými se Písma svatá... obecnému lidu... vykládají, jináč a jináč okřtění slují. Řekové zajisté nazývají je ótuAéag, Latinfei conciones, sermones, postillas, Cechové kázání. Pak vykládá spisovatel, že řecké slovo öwıAla a latinské concio mají stejný význam; původní význam jejich jest množství, shromáždění, přenesený obcování s lidem, pak řeč k lidu shromážděnému, což Latiníci nazývají sermo. Pročež svatí Otcové nazývali kázání k lidu ówA/ag a sermones. Pak se vykládá význam slova ,postilla: Svatí Otcové a církevní učitelé, když písma ne řečnickau a rozvedenější řečí, ale sauženými a staženými slovy vysvětlovali, částku jistau neb díl Písma beze všeho cizích slov přimísení napsavše, jiným řádkem po nich psávali tato slova; Post illa, to jest Po tom, co totižto napsáno bylo. Výklad sám slul pak post illa. Někdo pak prý tomu snad neroz- uměje spojil dvě slova v jedno, a tak ujal se název postilla, postillae pro řeči kazatelské. Čechové více na konec, ku kterému se tau, o které jednáme, řečí směřuje a směřovati , jako i na aučinek, kterýž ona v člověku ji poslauchajícím působí, patříce, - záním ji nazývají . . . . Pak spisovatel mluví o moci řeči ka- zatelovy. Spisovatel poznal prý, že jest nutno, aby s krajany svými o to, co mu Pán Bůh ve třech měsících (!) běžným pérem sepsati dal, se sdělil, aby měli na čem doma poseděti, zvláště ti, kteří neb mezi nováky přebývajíce katolického kazatele slyšeti, neb nedostatkem zdraví zastaveni, do kostela pfijíti, neb jistě pro řídkost dobrých kazatelův toho potěšení, aby z kázaní slova Božího posilnění nabyli, ani dojiti, ani użiti nemohau.* Zajímavá, vlastenecká



Text viewManuscript line view