159
O Straněnského překladech postilly Spangen-
bergovy srovn. téz Jir. II. 247, a Jahrbuch der Gesellschaft für
die Gesch. des Protestantismus in Oesterreich 1. Jg.: „Evangelische s
Biicherwesen in Olmütz und in Prossnitz^. Von Lic. Dr. Gustav
Trautenberger.
Straněnský přeložil též postillu německého kazatele
Jana Hoffmeistra:
„Postilla česká, totiž kázání na evangelia, kteráž se v nedělské
a jiné sváteční dny pres celý rok čtau, a téměř vścika na říšských
sněmích v Wormsu a Řezně kázaná skrze velebného otce Jana Hoff-
méejstra, bratra pausteníkův, řádu svatého Augustina, v obojí Germanii
obecného vikáře. Při tom sau epištoly s krátkými summami
zkněhkřesťanskýchučitelůvpfísmasv.sebrányaktěmto
kázáním přidány...“ V Prostějově skrze Jana Gůnthera 7551.
(Fol., un. 54 B 40). (Jg. 215).
Postilla tato obsahuje nejprve dvě předmluvy, autorovu a pře-
kladatelovu. V Hoffmeistrově předmluvě čteme mimo jiné, že
autor často připomíná ve své postille i to, co nalezl dobrého v kázáních
náboženských protivníků. Autor stěžuje si též do velikého
počtu postill, do mnohého „postyllování“; lépe by prý bylo,
„abychom jisté postyllací měli, od učených a pobožných mužuov
sepsané, zkušené a zchválené, kteréž by se od sprostných pastýřuov
lidu křesťanskému podlé pořádného sepsání, slovo od slova, čtly, než
tak nahoru i dolův zbíhati, a nic dokonalého, coby potom předložil,
neméti . . .“ — Stranénsky podévé pak ve své předmluvě zprávu
o Hoffmeistrovi a o svém překladu, jejž rozšířil kázáními
na svátky, které se světí v pražském arcibiskupství.
Kázání v Hoffmeistrově postille rozdělena jsou na tři díly;
1. a 2. díl obsahuje kázání nedělní (I — COLXXXI), 3. díl obsahuje
kázání sváteční.
V předmluvě k Hoffmeistrové postille Straněnský připomíná též
svá „Summaria aneb Krátká naučení na evangelia.“ Jsou
to krátká rozjímání, kratičké výklady příslušných perikop evange-
Jických. Krátké summy epištolní, které k tomuto spisku jsou
přidány, pocházejí od Tomáše Rešela Hradeckého. (Mus.
35 E b).
Tomáš Řešátko Soběslavský, administrator konsistoře pod obojí,
o němž dí Stránský v Res publ., Ze byl spíáe papeZenec neZ podobojf,*)
+) Dle svědectví Skálova (Histor. I. 167) byl prý to „člověk u víře popletený
a života naskrze nepříkladného.“ (Winter Život círk. I. 242).