Facsimile view
354
Ш.
Století XVI.
(Vliv německé reformace. Postilly protestantské, českobratrské a katolické.)
Kazatelství české má v 15. století svůj vlastní reformační
r á z, vedeno jsouc snahou o nápravu pokleslých mravů v Čechách
a společnosti lidské vůbec na základě evangelia. Avšak ideály
reformní v tom tvaru a rozsahu, jak je byl vzbudil počátek
15. stol, mizely v poslední čtvrti téhož století, a
proti nim vznikala silná reakcetímská. Spor mezi husit-
stvím a Římem zastaven byl r. 1485 mírem Kutno-
horským, v němž uloženo bylo kazatelům, aby ob-
mezovali se jen na kázání slova božího a horlili jen
proti hříchům, nikoli proti jinověrcům (Srv. Vlě. I. 273.).
Tak vyčerpává se na sklonku 15. stol. v Čechách
husitství jako panující směr literarnía vůdčí jeho úkol
myšlenkovými i slovesný přejímajísměry nové: hwnanismus a bra-
úrství, jež literaturu naši obrodily novým názorem na svět
anovymi formami (VIC. I. 289.)
Ve stol. 15. nastala vůbec změna scholastických
kázání. Místo láték dogmatických kazatelé pěstovali více
látky moralní, čímž přiblížíli se způsobu kázání biblicko-
praktického, až tomuto oddali se úplně; z biblicko-praktického
způsobu kázání mizel pak živel biblický a převládal pak směr ethický.
Reformační směr kazatelský s ideou opravy církevní přijímá
netoliko mystické živly, ale i zabíhá čím dále tím úplněji
vdruh kázání lidového. V Německu Geier von Kaisersberg
(nar. r. 1445) studoval nejlepší: homiliáře a postilly, zvláště však
skutečný život ve všech stavech, a tepal souvěké pošetílosti. Výklady