127
nemuožeme žádných obchodův míti, kupectví nám nejdau, a nemůžeme
odbyvati, v8e ndm dolüv jde a mizí! A dokudž toho nebylo, lépe
sme se měli! A mnoho se zlého pod tím děje! Jakž to vzniklo, tak
války, nesnáze nastaly!“ Ale kdož jest tím vinen, že jsau dítky
zmordovány, ... kdo tím vinen, že války, nesnáze zvikly, zda krev
Boží? Nic, ale ti vinni, kdož sau té drahé pravdě místa
nedali...!“ (36),
13. , Vézte zajisté to, byť nebyla to pravda pravá, prijtmati krve
Boží 2 kalicha, a byť to nebylo spasitediné, Zet by nikdy o to tolik
nesnáze nebylo!“ (367).
Uvedenými právě důvody R. hájí přijímání krve Kristovy, ale
obrací se též proti přívržencům vlastní strany, z nichž mnozí prý
otom v ástranf velmi mnoho mluvi a pro to horli,
na veřejnosti však mlčí: „Jako by toho mnoho našel od
těchto naší strany, anif sejdauce se do krómy, zżerauce se budau
tlámati a tu vymluviti o krvi BoZí, anit vyznávají: ,A, a, pravát jest
pravda!“, ale když přijde jaká puotka o to, ješto by se měl tu za-
saditi, uzříš, aniť jazyk v hrdlo téhnau ... “ (70»).
Stává se též, že se mnozí přátelí sg odpůrci kalicha,
ano stávají se iodpadlíky, ačkolibylivychovánive víře
v kalich: „Ba, ještěť se s těmi protivníky krve Boží pěstují, spřízňují,
kde mohau, ješto by se každý měl proti těm postaviti jako proti
nepřáteluom a zvlášť proti těm, ješto přijímavše, v tom se narodivše
a zchovavše, ustupují, páni, znamenití mistři, doktorové, měšťáci . . .“
(101%).
Víra v kalich vyžádala si a vyžaduje stále nových
obětí; nebof ti, kteří pijí krev Kristovu, bývají haněni,
kaceřováni, nadává se jim oddělenců, odřezanců atd.
(64^, 65^, 70^, 90^, 211^, 283^ atd.), ano i na smrt bývají odsu-
zováni: „nebo dřevní časy u Hory a v Praze mnohé stínali a do
šachet metali, lidi kupujíce jako hovada; a to vše bylo pro tu drahú
krev Kristovu.“ (64°).
КВ. ппу! též horlivé proti Kapistranovi, který vášnivč horlil
proti přijímání pod obojí, „ješto lživými duovody, divy od
pravdy odvodil a od čtení svatého“ (204^), „ješto jezdil po okolních
zemích, v Uhřích, v Polště, v Slísku, v Rakausích, v Moravě i jinde
bauře proti této zemi (české), tupě a haněje tu pravdu v zákoně
Božím položenú, samým Bohem vydanú, ucinénü a pfikázanü: prijí-
mání těla a krve Pána Ježíše pod obojí zpúsobú. Tomu se protivě
a od toho lid veda o divy se pokaušel...“ (2755)—2176").