EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

127

nemuožeme žádných obchodův míti, kupectví nám nejdau, a nemůžeme odbyvati, v8e ndm dolüv jde a mizí! A dokudž toho nebylo, lépe sme se měli! A mnoho se zlého pod tím děje! Jakž to vzniklo, tak války, nesnáze nastaly! Ale kdož jest tím vinen, že jsau dítky zmordovány, ... kdo tím vinen, že války, nesnáze zvikly, zda krev Boží? Nic, ale ti vinni, kdož sau drahé pravdě místa nedali...! (36),

13. , Vézte zajisté to, byť nebyla to pravda pravá, prijtmati krve Boží 2 kalicha, a byť to nebylo spasitediné, Zet by nikdy o to tolik nesnáze nebylo! (367).

Uvedenými právě důvody R. hájí přijímání krve Kristovy, ale obrací se též proti přívržencům vlastní strany, z nichž mnozí prý otom v ástranf velmi mnoho mluvi a pro to horli, na veřejnosti však mlčí: Jako by toho mnoho našel od těchto naší strany, anif sejdauce se do krómy, zżerauce se budau tlámati a tu vymluviti o krvi BoZí, anit vyznávají: ,A, a, pravát jest pravda!, ale když přijde jaká puotka o to, ješto by se měl tu za- saditi, uzříš, aniť jazyk v hrdlo téhnau ... (70»).

Stává se též, že se mnozí přátelí sg odpůrci kalicha, ano stávají se iodpadlíky, ačkolibylivychovánive víře v kalich: Ba, ještěť se s těmi protivníky krve Boží pěstují, spřízňují, kde mohau, ješto by se každý měl proti těm postaviti jako proti nepřáteluom a zvlášť proti těm, ješto přijímavše, v tom se narodivše a zchovavše, ustupují, páni, znamenití mistři, doktorové, měšťáci . . . (101%).

Víra v kalich vyžádala si a vyžaduje stále nových obětí; nebof ti, kteří pijí krev Kristovu, bývají haněni, kaceřováni, nadává se jim oddělenců, odřezanců atd. (64^, 65^, 70^, 90^, 211^, 283^ atd.), ano i na smrt bývají odsu- zováni: nebo dřevní časy u Hory a v Praze mnohé stínali a do šachet metali, lidi kupujíce jako hovada; a to vše bylo pro tu drahú krev Kristovu. (64°).

КВ. ппу! též horlivé proti Kapistranovi, který vášnivč horlil proti přijímání pod obojí, ješto lživými duovody, divy od pravdy odvodil a od čtení svatého (204^), ješto jezdil po okolních zemích, v Uhřích, v Polště, v Slísku, v Rakausích, v Moravě i jinde bauře proti této zemi (české), tupě a haněje tu pravdu v zákoně Božím položenú, samým Bohem vydanú, ucinénü a pfikázanü: prijí- mání těla a krve Pána Ježíše pod obojí zpúsobú. Tomu se protivě a od toho lid veda o divy se pokaušel... (2755)—2176").



Text viewManuscript line view