EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

126

8. Důvody protivníků kalicha vzaty jsou jen 2 části řeči Kristovy (o chlebé téle), a ne z řeči celé (o téle i o krvi): Takéž máš právě o těle a krvi Boží zlý, hanebný duovod, ješto vezmúce sobě jedno slovo, tím se zamítají a jiného nechají, prý: Však jest řekl: Kdož tento chléb, živ bude na věky! Jáť mám na tom dosti, netřeba mi více!* A tamto nepro- hlédne dále, že : Nebudete-li jísti tělo Syna Člověka a píti jeho drahé krve, nebudete míti života věčného!' A nebo opět toto vezmau: Jest-li tu Kristus pod první zpüsobau cely?' Dí&-li jemu, an jest, u pry: Mámť na tom dosti, když jest tu celý Kristus, ne tfeba mi vícel* Vezmi proti tomu takto: ,Pravda-li, Ze df, že v dvú přikázání zavírají se jiná přikázání: Milovati budeš Pána Boha z celého srdce etc. a bližního jako sám se? Jest-liž na tom dosti, proto-liž mám jiná přikázání opustiti, kteráž mi jest Buoh přikázal ? Nebo přestaupím-li jediné, bych všechna naplnil, nic mi to platno nebude. Zlít jsau to jich hanebni duovodové... (203%; pod. 246%, 339^, 3739).

9. Jiný špatný důvod protivníků kalicha jest, še se odvolávají na množství, že oněch (pod jednou) jest mnoho, atěchto (pod obojí) málo“.(386"). Rokycana namítá: Pomníte-li, jaká vojska bývala z Míšně i od jinud chtíce to zahladiti, a vždy milý Buoh po- máhal, že málo bylo Čechův a velmi veliká vojska pře- máhali; a pravili, že chtěli sedly zemi českú poklásti! Papež byl kfí7 vydal na Gechy!" (886*—387:).

10. Protivnici krve Kristovy vymlouvají se prý nejapně na ustálený obyčej, přijímati pod jednou, ana ustanovení svatého Otce: My máme tento obyéej a tak sme navykli a otec müj tak чей!!! by otec tvůj v pekle byl, jehož Buoh nedaj, chtěl-li by za ním? Onino prý: Otec svatý tak velí! A co vy chcete býti maudřejší než toto množství jiných kardinalův, biskupův, prelatüv? Viet jest to dáblovo jednání! A ti všichni předčí před Ježíšem. Oh, mily Bože, co jest slepoty nyní! (90%).

11. Protivníci mluví proti kalichu, ale smrtelných hříchů ne- kárají: ,Pohledte na ty hampýsy a nevéstky zjevné, na ty tance, kolby, nerády, kéZ se tu na to tak dábel hnévá, kéZ na to knéZí odporní volají!? Než kdyžby se člověk s pláčem krve Boží napil, tuť jich dábel jako ostrohama pobádá, tut jim dábel ústa otvird! (367°),

12. Protivníci kalicha naříkají, Ze otázka přijímání pod obojí «püsobila války a jiná neštěstí, ale nepomyslí, že to sami gavinili: Ano se rmautí: А, а, jakž to zniklo (t. přijímání pod obojí), tak



Text viewManuscript line view