EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

123

více, že nebyly jasně vyjádřenya splývaly v prvním rozhodnutí, aby se neopouštěl drahý kalich již z pří- činy utrpení proň podstoupeného. (Str. 15—16.) Ro- kycana hájil často ve svém poslání politickém icírkevním přijímání pod obojí; posel chebský, který byl ku konci listopadu 1431 v Praze se psaním koncilia, vrátiv se pravil o něm: Est autem praedicans sacerdos, dictus Roggiczan, vir magnae eloquentiae, dilectus fere ab omnibus in Praga, praesertim veteri, qui de multis haeresibus eos praedicando eduxit, tenens tamen articulum de necessitate communicandi sub utraque specie. (Tomek, Děj. Prahy IV., str. 509.) Na sboru basilejském r. 1433, hlavně řečí svou 16. ledna 1433 (Tomek, Děj. Prahy IV. 550—551 ; Pal. IIT. (Rieger) 479—480), na sněmu českém 18. června 1483 v odpovédi poslüm koncilia (Tom., D&j. Pr. IV. 579—580), v Rezné 21. srpna 1434 (Tom., Pr. IV. 657), v srpnu r. 1464 proti knězi Václavu Křižanovskému, na schůzích v dnoru 1465 (Tom. Pr. VIL 91, 93—95) a na mnohých jiných schůzích a sněmech R. hájil přesvědčení Čechů přijímajících pod obojí. Také na kázáních R. zastával se horlivě přijímání pod obojí, jak nás o tom přesvědčí doklady z postilly :

Antikrist svedl mnohé křesťany od přijímání z ka- licha (65°) a se všech stran vlnobití tepau na lodičku Kristovu jednak od tóch Pikartuov jednak od protivniki kalicha* (669); proti protivníkům kalicha R. uvádí mnoho důvodů pro kalich :

1. Bůh sám to přikázal: Nebudete-li jísti těla Syna člověka a píti jeho svaté krve, nebudete míti života v sobě. (64°). A byť i celý svět byl proti přijímání pod obojí, máme více hleděti k slovům Pána Krista a k jeho skutkuom nežli k skutkuom těch, ješto odporně proti tomu drží a učí. (81%). Ba, byť tobě láli papež, kardinali, bi- skupi, kněží, ba, byť se na veškeren svět snažil, nedbaj nic! Když jest vuole Boží a tvé spasení, nikoli nenechávaj a nedaj se uhroziti! Věz, že převeliké odplaty dosáhneš za to .. . Takt sau byli Gechové učinili zvěděvše, že jest Buoh sám rozkázal a že jest jeho vuole, při- jímati krev Boží z kalicha. Co sau vojska jezdila Německá, co kfíZuov, kladeb vydali, nikoli se nedali uhroziti! Ale čím je vice haněli, kacíře dávali, oddělence církve svaté: tím více oni k tomu byli příchylni, že to vím, že v Praze bylo více v jednom kostele těch, ješto přijímali tělo a krev Boží, než nyní ve všech kostelech. (90).

Jubilejních spisů č. XII. 9



Text viewManuscript line view