EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

89

ciho není, sebrání není, milosti žádúcí Ježíšovi není (398b, pod. 421b). Zkrátka modlitbajest roztržitá, takže lid, nejednau kdyby otázal : Co říkáš?, že by nevěděl sám, co říká; sami sebe neslyší a chtí, aby je Buoh slyšal (118%, my mnoho blentujem a mnohokrát sami ne- vime co... (2955); roztržitá mysl lidu toulá se při modlitbě tam někde v kuchyni nebo v pinvici nebo na vinnici nebo v hospodářství,

. ano se kolści leccos na mysli*. (133b). Mnedle, muożete-li na modlitbě sebrání míti jaké, abyšte péče (t. j. péče o věci světské, lakomé žádosti) ponechali? Jako teď Pán : Nechtějte pečlivi býti !* Ano, když se chce modliti, ano se srdce trhne pečováním, on do ko- mory tam, aby doma nepokradli, ono do pivnice, ono do kuchyně, ono k dobytku, ono k kravám, ono k sviném, ono onam, Ze toho bro- jení bude plno v duši, že se nemůž pro to bídné, lakomé peécovánt postaviti bídná duše před svým milým Bohem na malú chvili. (317%; pod. 344). Všecko napomínání jest marné, lidé modlí se, Jakż navykli* (174%), nebo, jakž sobě vymyslí a jakž jim libo (397), hledíce si při tom často řečí krásných, ozdob- nych: Onen, u prý: Mám velmi krásné modlitby, ba velmi utěšené!* Viet to nie neuf, nebt sám Buoh : ,Ját neoblibuji téch feéí krás- nych...!'* (193%).

Mnozí lidé zase neradi se modlí: jsme němi, neradi se mo- dlíme (2959). Nuže, milí křesťané, rádi-li vy se modlíte? Ö, ó, slibuj I Rei: Ano nám se stajště u celé m&e pobyti! (366°); v kostele modli : se lid ,modlitby prokysalé, nechutné, ano se nechce*. (400°). R. dává za vzor Pannu Marii, že se jest vždy prvé modlila, nežli jest co kdy činiti počala. Tut by panny měly příklad vzíti a modliti se rády, též i jiné. vdovy, manželky, i jiní všichni. (414).

R. chválí často ženy, že se raději modlí, než muži: Ještě spíše ženské pohlaví znamenati, že se radše modlí, ale muži, u slibuj!, neohbité pokolení k dobrému! (970). Ženské pohlaví ješté spíše, ale muži, u , neradi se modlí! Když jest jim na modlitbách pobyti, právě jako šindelné hřebíky zobati, jim jest milo to. (194*; pod. 290b).

Kdyz selidé modlítak, jak bylouvedeno, nenídivu, že Bůh jich neslyší, že modlitba jejich jest neplatna: Častokrát a téměř vždycky obecným během lidé se modlí, ale řídko na modlitbě bejvají uslyšáni. (192%). I táže se Rokycana: Proč jest to? Příčinu vidí v tom, že nemají lidé křesťané zpuo- sobu a żivotuov pravych modlitebnikuov,* modlitba jejich jest tedy ,daremuá a proklatá^, nebot Zivot jejich nesrovnává



Text viewManuscript line view