EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

86

světští a dvorští lezau i hned k samému oltáři, a bývají velicí hříš- níci, cizoložníci neb jinak, a žádné vážnosti nemají v kostele, jako by jim kuol nepohofal.* (293*) ; jinfjsou v kostele nepozornia rozir- žití majíce dnu v uoči (344%), místo aby vroucně hleděli k oltáři, ohlížejí se muži na ženy a ženy na muže zle, neřádně (344*), po stěnách hledí a jak se kdo hne, ale dobrodinství Boží aby oni uměli vaziti? Nic! (393%); jini zase místo vroncí modlitby šeptají mezi sebou v kostele: Přijda (t. nyní mnohý člověk do kostela), tut stane a žádné poctivosti neučiní, aniť poklekne, ani nic... A tento lid žádné vážnosti nemá, než nastrojíť šepty, mluvenf lecjakés . . . (2909); zejmóna baby ródy v kostele śeptaji: A, vy, baby zlé, nekolué, ješto tu rády šepcete! A, co vy toho mnoho slýcháte, že toho nemá býti a že jest to těžký, hrozný hřích! A, však by vám ďábel nohy zlámal, abyšte vy tam někam šly ven &eptat!* (287»).

Lid nemá též úcty k jménu Božímu, hřeše tak často proti druhému přikázání: Divnáť jest to věc, co jest tento lid sobě to jméno Boží v lehkost vzall^ (190") Neb tak jest sobě to již jméno Boží tento lid v lehkost vzal, že každý: na víru, prisahu Bohu, tak mi Büh pomáhaj, Buoh mi svédek, slibuj Bohu, a všudy jméno Boží beze vší vážnosti berau, ješto to jméno u veliké vážnosti býti, neb jest to jméno náramné, velebné, mocné a hrozné. (263°). A tak často R. mluví proti věrování a bohdá- kání: Onoť sobě neváží (t. mnozí lidé) věrování, bohdákání, než vždy: na mau víru, na dusi, ó by zabit, ó by nehet rozsadill'* (38), a to se děje i při každé maličkosti: malé věci ne- mohau učiniti pro boha, aby nevěrovali, nebohdäkali (149^) ; mají-lit psa, koéku, svini vyhnati, a vZdy : bodaj vlci, by zabit, by nehet rozsadil ! (119»; pod. 1815); ,nemohau bez bohdákání vyhnati (t. psa), sami se klná, zrot[: ,ó6 by zabit, ó by psi tvń krev lokali I** (197%).

Svěcení neděle a svátků.

Strana pod obojí snažíc se o zachovávání pěti přikázání církev- ních přihlížela přísně k tomu, aby neděle a svátky byly řádně svěceny a to nejen zdržením se od práce a obchodů, ale i pilnou návštěvou kostelů a zbožným rozjímáním. °°) Rokycana pak dovolává se slov Mistra Matěje Pařížského, že jest to z podstaty svěcení ne- děle, jísti křesťanuom jeho drahé tělo a píti krev

35) Viz: Tomek, Děj. Prahy IX. Str. 170.



Text viewManuscript line view