EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

79

hif&nÿ Zivota zije jako v Sodomé. ,A toho sau byli sobé Cechové dovedli, ze na to compactata zdélali a zapeéetili, pape, kardinali, biskupi, císať, vše. A toto již zase plnú svobodu mají všichni hríchové. Kéž se za to stydíte, milí Čechové, že ste tu nevéru učinili Bohu, že, ste se zasadilia toho dovedli, že ste zase v to vkročili!? Žádného studu nemá, za žádný se hřích nestydí tento lid! Již jest to nyní přišlo a ďábel v tento lid uvedl jako v Sodomě. Tak bylo v Sodomě, že s sebau zjevně na ulicech hřešili a žádný jeden druhého se nestydel: takt jest i nyní, že, což se hříchuov děje, žádný se za nic nestydí a rauhají se zjevně Bohu. Zda pajchu mají za hfích? Ba, slu$ností to nazovau, a Ze na sluší! Kéž se za to stydí, za lakomství, že dobudau, jakž mohau, jeden druhého vodfe!? A, tohof pochválíl U pry: ,Tent umf dobytil', a nic se za to nestydí. Aby to pak víra byla? Nikolil* (202*).

R. uvažuje pak o příčiné a o následcích svobody hříchův. Příčinu vidí v tom, že nikdo nedbá a nemstí hříchův: A proč jest to, že jsau se tak velmi rozmohli hříchové zjevní? Proto, neb jich žádný nemstí; kněží nedbají, ruka duchovní, světská též, králi, knížata, páni, rytíři, panoše, konšelé, úředníci, vše, kde kdo mstí zlého? Než pravá svoboda ve všem zlém se roz- mohla...* (3225). Následky vidí v tom, že Bůh dopouští pro hříchy mor, hlad, války, atd.: A mníte, že jest to darmo, kdyZ Pán Buoh dopustí mor, hlad nebo války, a nebo kdy ovotce není ? U prý: ,Ruda zabila a povétrí zkazilo', a ted toto a neb ono, ved-li? Ba rci: Hříchové naši překazilil Když by on ráčil, žádnáť by věc neuškodila. By se asa umél tento bídný, hanebný lid v tom znáti, že se to děje pro jich hříchy! Pomyslíš-li a dáš se Bohu vinen řka: ,A, nastojte, toto války, nesnáze, vojny, toto se zlé obrodilo, a snad jsem toho příčina svými hříchy a snad jsau to moji hříchové učinili, a běda mně!? Nastojte, nic toho neumí tento lid opuštěný od Bohal (429b 430*).

Ze hříchů nejvíce se rozmohly pýcha, lakomství, smilstvo, lež, lenost, hněv, msta a na cti utrhání. Jmeno- vitě pýše R. věnuje mnoho ostrých slov, jimiž tepe všecky stavy. Kdo by to vypravil, co jest pajchy vymyšlené tato léta ! (185). Již tyto časy pýcha přenáramně panuje všem stavuom. (231). To plyne z toho, že jeden nad druhóho chce vynikati: ,.. nyní dábel náramně nadýmá pejchú nesmírnú lid tento křesťanský skrze ta urození a ty rody jedny nad druhé vyšší. (415%).

Zvláště ženy kárá z pýchy. A proč jsou ženy tak pyšné? Protože jejich samolibost a sebeláska je svádí: Byť tyto ženy



Text viewManuscript line view