50
bláznivú, ale i kaciefskü ... A co sú v těch radách Istivych vtipuov
nashromáždili proti kalichu boZiemu ...!* (Post. 264^, z r. 1522,
mus. 2505.) (Srovn. Osvéta 1875, I. 150, Jir. I. 287.)
Postilla Chelčického vyšla tiskem v Praze r. 1522,
fol., s názvem: „Kniha výkladuov spasitedlných na čtení
nedělní celého roku“, potom podruhé též v Praze r. 1532,
fol. (1522: univ. 54A66, mus. 2505, 1532: un. 54B37, mus. 35
B11.) (Dobrovsky, Gesch. d. bóhm. Spr. str. 229, Jg. 108, Výbor II.
622, Jir. I. 291.) Ve Výboru II. (1868) otištěna jest předmluva
(str. 621.) a kázání na 1. neděli po sv. Trojicí (— 625.). Ve Spies-
sové Vyboru na str. 7.—11. otištěna předmluva a ukázka z výkladu
na étení sv. Luk. v kap. 16. o Lazaru a bohatci. Novočeskou trans-
skripcí opatřil v Praze r. 1890 Benj. Košut své špatné vydání první
části postilly Chelčického. Nejnověji (1901) vyšel I. díl postilly ve
vzorném kritickém vydání Emila Smetánky.
Rozdělení postilly dle vydání z r. 1522: Titulní list (1),
předmluva (2"%), výklady (20 —-232b), doslov (232).
Doklady uváděti budeme z tisku z r. 1522 (mus.
2505, fol.).
Titulni list ozdoben jest ornamenty, uprostřed nichž čteme titul:
Knýha wýkladuov Spalytedlnych na Cžtenie Nedielný czeleho roku.
Wierneho a dobreho Muže a CGžecha Petra Chelfficzkeho:
milownika horliweho prawdy pana Krysta: W kterychžto Knihach
mnoho potrzebnych wyítrah a treftanye y v£itecZnych nauczenÿe
vprziemie podle fmyslu Zakona boZie? poloZe^ geft.
Předmluva. „Tuto se počínají spasitedlní výkladové na Čtenie
Nedělní... A najpry předmluva jeho (Chelčického) takto.“
Obsah předinluvy: Chelčický prosí Krista o pomocpři
spisování svého díla, aby práce jeho byla prospěšna k chvále
Boží. Připomíná přikázání boží: „Pomni, abys den svá-
teční světil“, a podává jeho výklad. Protože na každou
neděli připadají zvláštní čtení, pokládá za užitečné
je vyložiti („tak, jakž já jim po jinyeh mistfích mohu rozuméti*).
Dotýká setehdejšího duchovenstva; praví, že „řády slavnými
v kosteléch toliko zakrývají svá šeredstvie svých ohavných životuov
lakomých, svatokupeckých, smilných a prázdných, v rozkošech vycho-
vaných . . .“ Kněžíjsoumunepřáteléčteníbožího, odsuzujíce
věrné kazatele na smrt upálením a kaceřujíce lidi spravedlivé. Loví
peníze a jsou nepřátelé kříže Kristova. Jejich okázalé oslavování