Facsimile view
354
48
rukopisu pochází z r. 1429, jiné části z r. 14329. Kázání ta jsou
neobyčejně mírná, z doby, kdy Lupáč dosyta zakusil hrůz válek
náboženských a poznal marnost hádek věroučných. Hledě k mravní
stránce křesťanství, jest ochoten k smíru českých stran,
jehož se při úsilovném jednání o kompaktata skutečně domáhal.
Trpkého útočení proti Římu tu není, v příčině dogma-
tiky jest liberalnf, ale v mravním ohledu přehorlivý,
a zvláště k ubohé chudině laskavý a soucitný.
Jiná latinská kázání z 15. stol. pocházejí od M. Jana z Příbramě.
Jsou to kázání sváteční, „Sermones de sanctis v rkp. kodexu univ.
knihovny III. H. 1. M. Jan z Příbramě byl původně horlivý stoupenec
Husův a přívrženec nového hnutí náboženského, ale stal se z něho
nejmírnější kališník. Sbírka kázání jeho hlásí se asi v dobu přechodu
jeho od reformační horlivosli k pozdější mírnosti k Římu, jinak od
mfrnosti kazatelského kárání k jizlivému útočení proti sektářství
domácímu. Za největší zlo v Čechách pokládá nesvornost v příčině
věrouky a rušení jednoty skrze výtržné kazatele (105%), a horlí pro
spojení s cívkví římskou. Attribut hříchů „bestialis“ a „bestialitas*
svědčí o autoru M. z Příbramě, neboť v „Knížkách o zarmouceních“
užívá s oblibou slova „hovadný“, mluvě o hříších. České interpolace
a úprava stilisticky velmi nedokonalá (jsouť mnohá kázání pouhé ná-
črtky a výpisky z otců církevních) zřejmě poukazujf ku kazatelüm,
kteří sice ještě po starém zvyku homiletickou látku načrtávali si
latinsky, avšak podle těchto náčrtků již větším dílem kázávali po
česku. (Výtah z referatu J. Truhláře ve Věstníku čes. ak. 1898
Str. 522—524).
Husitství nedosáhlo, co se náboZenskych oprav
tyce, elle, ktery si vytklo: neobrodilo efrkve v duchu
ryze křesťanském, na základě evangelia. Různost smy-
šlení způsobila úplný zmatek, jenž skončil se bratrovražedným
bojem lipanským. A toto nesplnění idealů náboženských
a společenských, jež si bylo vytklo husitství, pálí do hloubi
duše Petra Chelčického, jenž s odhodlaností chce postaviti opět
život křesťanský na základ evangelia, jenž káže mír a lásku, a za-
vrhuje násilí. „U něho vše mluví k srdci, protože vše plyne ze
srdce, učení i výmluvnost. Prostý dědinník, bez nároků vědeckých,
bez lichých slov vzdělává církev, jež zdá se na chvíli, že podmaní
celou zemi českou, i přetrvá staletí pronásledování a nezahyne v něm.
A jakou to silou tajemnou? Silou čisté duše. Nejvíce povznáší