32
ve světě, za zboží; v tom „blúdie obecně ženy, jenž svým dětem od
boha prosie dóstojenstvie a zboZie . . .* (191). O manželství: „Jakož
Kristus jest jedno télo s cierkví svatü a miluje ji jako své télo, téZ
muž s ženú svú má míti jedno tělo a mají sě milovati.“ (38). Manželé
nemají býtí příbuzní; řádné manželství vyžaduje, „aby nebyli sobě
v přirození do kolena, do rodu, miením, čtvrtého, ani sobě přívuzní,
jako jsú: nevěsta, svák, zeť, kmotra, kmotr, a tak o jiných . . .*(39).
Manželství má býti čisté. „Ó by všechny nynie čert zdávil, co sě jich
tak pro krásu neb pro chlipnost pojímá, málo by snad ostalo manželek —
ale méně manželóv! . . .“ (41).
Postilla Husova přispívá též k objasnění mnohých věcí 2 dějin
doby tehdejší a podává též mnoho dat důležitých pro Husův životopis.
Obsahuje totiž množství narážek osobních, týkajících se buď Husa
samého neb lidí souvěkých, kteří z historie jsou známi.
Na pt. o „stavení“ kázání slova božího: „Jako zákonníci v písmě
bránili Kristu v kázání slova božího, též nynější činie, posielajíce
posly své i z Říma i z Prahy, a dobývajíce bul, aby kázanie
v kapldch stavili a knihy pálili, jakož sé stalo za arci-
biskupa kněze Zbynka, a nynie sě děje v zmatciech Praž-
ského arcibiskupstvie.“ (21). „Když sú mi bránili pod
kletbü kázati,...nechtél jsem přčstati, věda, že položil
Ježíš, aby učedlníci braničóm řekli, že pán chce mieti.“ (131), v. též
206. „. ... Když sú hledali mého bezživotie, ustüpil
sem; potom vrátiv sě kázal sem, a opět, kdy měl rok o smlúvu
býti k žádosti králově, a z svolenie na kázaní lidu, opět sem
ustúpil. Potom když v tom roku nic nebylo k vysvobození slova
božieho, opět sem kázal, a vždy sú službu stavili; a to
Stavenie dábelské že veliký nátisk v lidu činilo, ano nechtie
krstiti, ani mrtvých pochovávati, a boje sč pohromu velikého v lidu,
opót sem ustńpil...* (173). „... Z t6 Antikristovy pušky byli
sú kněžie s Pražským arcibiskupem, knězem Sbynkem,
buly, to jest listu s olověnú pečetí, dobyli, jenž jest velela, aby
nikdež kromě far a kromě klášteróv a jich hřbitovóv
slova božieho nekázali. A proti té bule dal mi pán bóh žá-
dost,abych sé postavil, a proti jeho čtení tomuto té buly přikázanie ne-
posláchal. I kázal sem s jeho pomocí až do kletby i sta-
venie služby nepravého, a ještě káži, i budu, dá-li jeho svatá
milost, kázati. ... Prvé sem kázal v městech a v uliciech, ale nynie
káži mezi ploty, podlé hradu, jenž slove Kozí, mezi cč-
stami měst a vsí...“ (256). Zmíněná bulla byla vydána od pa-