EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

23

Za ukazadlem pak čteme: Aby, ktož budeš čísti, rozuměl české řeči, věz, žeť jsem psal tak, jakož obyčejně mlu- vím; neb v jednom kraji Čechové jinak mluvieavjiném jinak. U příkladě píši: nižádný nevie, a jiní řiekají: žádný nevie; opět diem: musiem (muším ?) učiniti, a jiní řkú: musím; opět diem: tělestný, a jiní: tělesný; : protiv, a jiní: proti; vzjeviti, a jiní: zjeviti; popad ho, a jiní: popad jej; diem: bychme byli dobii, a jiní: bychom byli dobii. A jest jiných drahně proměn. Protož prosím každého, ktož bude psáti, aby jinak nepsal, než jakož sem psal; než chybil-li sem kde čteny, neb sřeku, neb slovce opustil, za to prosím, aby opravil, jest-li jist plně, aby mi pravého úmysla nepřevrátil; neb viem, že mnozí mnějíce, by lépe rozuměli, což dobře jest psáno, shlazují, a zle napisují. A na ty velmé hněval svatý Jeronym, neb jemu to činili. Jest to jakýsi do- slov k čtenáři. Jevíl se v něm Husova snaha po jednotné mluvě spisovné. Postilla jeho vyniká vůbec jazykem čistým, krásným. Hus vyhýbal se v archaismům a klonil se k obecné mluvě nové, volil tvary nové, nejvíce z dialektu jihočeského, doudlebského. Co uznal za dobré, prijal ze starého jazyka, a to drží pevné. Duál jest okolo r. 1400 značně v úpadku, ale Hus se rozhodl pro duál, a proto jej bez výjimky, tedy nad obyčej své doby. Naopak zase, co zavrhoval, za- vrhoval rozhodně; za jeho doby užívalo se ještě poněkud imperfekta a aoristu; Hus naklonil se k usu obecnému a tvary opisné veskrze. V postille tvary impf. a aor. jen v citatech z bible, v bibl. textech, ale ve výkladu jich nemá. (Dle přednášek professora Gebauera.)

Jak Hus kázal?

Způsob kázání, od Husa podle příkladu církevních otců zacho- vávany, jest zpüsob homilie.5) Text jest thematem, základem - kladu, rozboru a napomenutí. (Více o tom v Hlasech ze Siona 1867, M. Jan Hus jako kazatel, str. 141—143.) Výklad jest vždy přesný a jasný. Hus snaží se, aby vykládal způsobem nej- srozumitelnějším, sjasným, logickýmrozvržením látky, maje stále na mysli, že kázáním slova božieho rozum osvěcuje, dobrá žádost spravuje, zld Zddost uhaSuje, zatrzenie v zlosti ruší, hřiech pudi, a bozie milost v člověku plodí. (Erb. II. Post. 16.) Hus sám na jednom místě v postille praví, že snahou

6) Homilie nižší, analytická.



Text viewManuscript line view