269
zvláště kultus marianský se v ní obráží. Jak Vlček připomíná,
jest promíšena veršíky a zlahozena výjevy přírodními. (Vlč. TI, 10.)
Ceskÿm Abrahamem a Sancta Clara, jenže pohříchu
prázdnějším a hrubším, nazývá Vlček Stindna Frant. Náchod-
ského, probošta pražských křižovníků z počátku 18. stol. Ná-
chodsky napsal velikou postillu, kterou nazval: ,Sancta Curio-
siłas to jest: Svatá Všetečnost“. Díl 1. vyšel v Praze v. 1707
(un. 54 С 5I, 54 E 26), díl 2. také v Praze r. 1746 (un. 54
E 26, mus. 40 B 2). (Jg. 300, Jiv. II, 48.)
1. Dil: Pred titulnim listem jest list se zajímavým vy-
obrazenfm: Kristus sedí v oblacích se srpem, na pravé straně jeho
andělíček s ratolestí, po levé straně andělíček s plamenuÿm mečem,
pod nimi zase dva andělé držící štíty, z nichž jeden má nápis:
„Pšenci shromažďujte“, druhý: „Do stodoly mé.“ Pod nimi andělé
žnou pšenici, vážou ji ve snopy a odnášejí. Ďáblové anášejí koukol
k spálení do věčného ohuč, který vychází z tlamy nčjakého netvora.
Jeden ďábel rozsévá koukol. Skupina dvou dáblà hude na hudební
nástroje, jeden na housle, druhý na dudy. Zpitý člověk leží na zemi
[fi dvou sudech, při korbeli, sklenici a poháru. Vedle něho leží na zemi
rozházené karty. Pod tím pode vším jest nápis: „Když zesnuli lidé,
přišel jeho nepřítel a nasil kaukole mezi psenic{ a odesel Mat.
13. kap.“ Kreslil A. Mansfelt. Titulni list: ,Sancta Curio-
sitas, to jest: Svaté Véeteénost, aneb nové novÿm spû-
sobem vydaná Postylla katolická. SkrzeSvato-v$eteéné
Otázky nedélní, tóZ nékteré svátectní evangeliumvsobé
obsahujícf, kazatelàm horlivym a hospodátüm bedlivym k jádrnému
srdce pobnutí sepsauá & ponejprv na světlo vydaná od ctihodného
kněze P. Štěpána Františka Náchodskýho, rodiče Kutnohor-
ského, na ten čas u Svatého kříže velikého v král Starém Městě
Pražském Křížovníkův s Červeným srdcem, blahoslavených mučed-
níkův od pokání Probošta, Díl první. Od Adventu aZ k Veliké Noci.
V němž nachází se při konci přiložené Svátky Rodičky Boží. Vy-
tištěná v Starém Městé Pražském u Petra Autonína Benneka. Léta
Páně 1707“.
Na následujícím listě jest latinské věnování sv. Janu Ne-
pomuckému, jemuž autor spis svůj „bumili penná et manu dicat,
dedicat, consecrat.“ Na dalším listějest vyobrazení, zase od Mans-
felta, pod nímž jest vysvětlení: „Obraz S. Jana Nepomuckýho,
z řeky Vltavy Města Pražského vyzAvizeného ete. .. . Otí se obzylästne
s horlivau lidu hojného pobožností dne 16. Maj.“ Následuje la-
18"