EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

267

vos estis lux mundi, vy jste světlo světa... (150). Byla Praha jako Ninive, proto že král český Václav byl jako Sardanapalus více hovadu než člověku podoben., . (153). Veselý nazývá dokonce krále Václava korunovaným lotrem a ukrutníkem, krvežížnivým tyranem (154), éeskym Neronem (156).

Ještě jiná kázání vydal Veselý:

Couciones in omnes totius Anni Dominicas item sermones quadragesimales...", kázánt nedělní, v Praze 1725 (mus. 40 A 6, un. 54 À 28), jiná kázání nedělní r. 1728 nákladem Dědictví sv, Václava (mus. 40 A 7, un. 54 A 28). Mimo kázání nedělní a sváteční vydal též Kázání postní na každý pátek přes cely past, v Praze, 4 díly, 1723—1728 (mus. 40 C 5, 40 C 6, un. 54 B 61, 54 C 50, 54 F 8.) O těchto postních kázáních praví Vlček (II, 17) že jsou prostší, bojně citují bibli, nez éasto i dábly, peklo, zjevující se zatra- cence a p.

Všechna kázání Veselého ukazují sice velikou sčetlost a značnou učenost kazatelovu; jsou však tak učená, že se hodí jen pro theology. Pro Jid se nehodí. Všude se hemží v nich veliké množství latinských citatů s českým překladem a příkladů, éerpanÿch 3 biblickyÿcha svétovyÿch déjin a uváděných ve spojení s příslušným thematem, které se v kázání rozbírá; leckdy však bez náležitého přechodu klade se příklad nebo citat ve spojení s pásmem kázání. Výmluvnost kazatelova jest značná, ale na mnoze jsou to jen prázdná slova, hotovy bombast.

S podivuhodnou bezstarostností spíuá Veselý často sebe od- lehlejší předměty v allegorická přirovnání, jinde se zálibou kupí zázraky, často zakoketnje si s ovocem zapově- děným, aby tím více napial posluchače a posléze skončil divadelním efektem. (VIE. II, 16—17, tamtéž viz některé zajímavé doklady.) Marně tudíž vynáší v Čas. kat. duchovenstva 1888 (str. 126) referent prof. Jos. Nedvidek Fabiana Veselého, že jeho kázání jsou prý samé jádro, samé zrno a že čtenář v nich nenalezne slámy dávno vymlácené a plev nezáživných. Opak jest spíše pravdou.

V roč. IV. Bibliotheky nejslovutnějších kazatelů českých starší doby (red. a vyd. kněz Jan Bečák), Kroměříž 1898, vyšlo v L. seš. několik řečí svatopostních F. Veselého.

V postillách jeswitskjch, kteró jsme poznali, jeví se vítězný ráz protireformační, ale zároveň žalostný úpadek českého jazyka, který nemoha se volně vyvíjeti, klesal hloub

Jubilejnich spisů č. XII. 18



Text viewManuscript line view