Facsimile view
354
258
Způsob výkladův.
K textům vybraných epištol neb různých jiných
výňatků z Písma sv., na př. z knihy Proroků, z knihy Přísloví
a j., kazatel připojuje vždy ,spasitedlné vysvětlení v rozmlauvání
uvedené“ na různé svátky od sv. Ondřeje až do sy. Kateřiny.
Rozmlouvají obyčejně 3 osoby: farář (t. j. správce duchovní),
čtenář (t.j. člověk učený) a,sprosták (t.j. člověk neučený, laik), Před
rozmluvami jest vždy označeno thema příslušné rozmluvy, na
př. na den sv. Ondřeje thema: „Není dosti k spasení: toliko v Boha,
neb v Krista věřiti“ (2), na den Očišťování Panny Marie thema:
„Očistec písmem svatým se dokazuje“ (194) atd.
Ukázka: Počátek „rozmlouvání“ na den sv. Ondřeje:
Sprosták: Dej Vám Pán Bůh dobrý den, duchovní a učený Pane!
Farář: Zdrávi buďte, milý příteli! Co nového tak ráno přinášíte?
Sprosták: Nemnoho zvláštního. Jsem poněkud zamyšlený a bojím se,
abych nepoblaudil, kdybych bez rady duchovního správce v mém zma-
teném a sprostém rozmejšlování nětco za spasitedlné uznal, což takové
není. Farář: Těším se z té synovské důvěrnosti. Ovšem nebezpečně
činí, kdožkolivěk maje nějakau pochybnost o věcech k spasení přiná-
ležejících raddu s maudrým nebere. Voč vám jde, že vašemu zmate-
nému myšlení včerejší Epištola S. Pavla (1. Řím. 10. k. od v 10. až
18.) nedobře pochopená a vyložená příležitost poskytla? Sprosták:
Trefili ste mi na notu, pane faráři! Včerejšího dne po službách božích
velel sem sobě dlé obyčeje přečísti Epištolu, která na svátek sv.
Ondřeje, Apoštola Páně, připadá, a jak sem z ní tato slova vyslechl :;
„Všeliký, kdož věří v něj, nebude zahanben. K Řím. v. 10. kap.
ver. 11', a zase: „Každý zajisté, kdožkoli vzývati bude jméno Páně,
spasen bude, v verši 13'., pomyslil sem sobě: Jestliže Bůh sám skrze
Písmo sv. nás všecky o spasení věčném ubezpečuje, budeme-li v něj
vétiti a jeho svaté jméno vzývati, pročež tedy duchovní i světská
vrchnost nás k jistému a jednomu toliko náboženství římskému katoli-
ckému dohání? Zdaliž pak nemůžem tak dobře v luteryánskym,
kalvinskym, husitským neb v jakémkoliv jiným náboženství jako
v katolickým v jednoho Boha věřiti a jeho svaté Jméno vzývati a tak
bezpečně spasení věčného dojíti? Proč se nám taková svoboda
ujímá ?“ (2—3). Farář vykládá. Sprosták se dále táže, později při-
stupuje čtenář (6), který dle slov „sprostákových“ „málo drží
o našem náboženství katolickém“, jenž však často k faráři dochází
a s ním rozmlouvá o náboženství a o víře. Čtenář pozdravuje faráře.
„Farář: Dobře v das přicházíte, milý sausede, právě sem s tímto