237
třesení skrze takové A. D. přetrženi, umenšeni a skroceni bývají.
4. Ti, kteří těch A. D. pobožně užívají, zachováni bývají od hlíz, od
padaucí nemoci a před náhlau smrtí. 5. Od aukladů zlých duchů, též
od čárů ochráněni bývají. 6. Skrze ně spomoženo bývá těhotným že-
nám, aby plod života svého snázeji na svět vyvedly. 7. Slovem ty,
kteříž uctivě na hrdle nosí tyto A. D., všemohaucí Bůh ráčí ostříhati
ve všech jejich zlých příhodách a nebezpečenstvích .. .“ (II 87—88).
Postilla Šteyerova jest z nejlepších katolických
postill českých. Účelu nábožensko-vzdělavatelnému celkem
vyhovuje. Ráz výkladův jest mirny; polemikám, kde müze,
spisovatel se vyhýbá, a polemisuje-li, děje se to způsobem
slušným, z něhož jeví se jakási shovívavost a náboženské přesvědčení
kazatelovo; proti odpůrcům neužívásmělých, příkrých výrazů;
několika slovy se jich vždy jen dotýká. Stručnost jest vůbec
dobrá vlastnost Šteyerova. Krátce vyloží evangelium, je-li potřebí, vy-
loží jeho duchovní smysl, přidá z něho naučení pro život, pro větší
rozmanitost připojí příklady buď ze života svatých neb jiných lidí,
jejichž obsahem jsou ovšem často různé „zázračné“, vymyšlené
povídačky, kterým nyní snad nikdo neuvěří, které však tehdy budily
hrůzu a přijímány byly od lidu za pravdivé. Leckdy podává výklad ve
formě otázek a odpovědí, v postille sváteční pak přidává ještě
životopisy svatých s případnými naučeními.
Šteyer byl známý oprávce českého jazyka. Postilla jeho
vyniká tudíž dosti správnou mluvou, ještě nepokaženou (vý-
jimky, jako: rohami, zubami, dveřům a j. nejsou časté).
Z postill katolických 17. stol. připomeneme dodatkem
ještě některé. V čes. museu jest rukopis kázání nedělních
a svátečních, v 4% III G 20; jest to postilla katolická; kazatel
není znám. Ve 2. kázání na 1. nedéli adv. a jinde jest ostrá
polemika proti Lutherovi. Rukopis psán jest rukou rozličnou
na počátku 17. stol., na papíře; část prostřední jest psána písmem
velmi drobným, vybledlým, místy nečitelným. Na některých místech
jsem nalezl vročení 1609. Na konci jest nějaké kázání „O užitcích“,
které se končí těmito slovy: „Ostatek vezmi z postylly Nagrovy-
ského (?), z uéhoZ na větším díle to kázání vzat(o).“
Jungmann uvádí v Hist. 1. è. str. 299--300 též tuto
postillu: „Postilla aneb kázání na evangelia dní svátečních, blaho-
slavené Panny Marie, svatých apoštolův, mučedlníkův a vyznavačův,
která obyčejně od sv. Ondřeje apoštola až do sv. Jana Křtitele v církvi
16*