EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

237

třesení skrze takové A. D. přetrženi, umenšeni a skroceni bývají. 4. Ti, kteří těch A. D. pobožně užívají, zachováni bývají od hlíz, od padaucí nemoci a před náhlau smrtí. 5. Od aukladů zlých duchů, též od čárů ochráněni bývají. 6. Skrze spomoženo bývá těhotným že- nám, aby plod života svého snázeji na svět vyvedly. 7. Slovem ty, kteříž uctivě na hrdle nosí tyto A. D., všemohaucí Bůh ráčí ostříhati ve všech jejich zlých příhodách a nebezpečenstvích .. . (II 87—88).

Postilla Šteyerova jest z nejlepších katolických postill českých. Účelu nábožensko-vzdělavatelnému celkem vyhovuje. Ráz výkladův jest mirny; polemikám, kde müze, spisovatel se vyhýbá, a polemisuje-li, děje se to způsobem slušným, z něhož jeví se jakási shovívavost a náboženské přesvědčení kazatelovo; proti odpůrcům neužívásmělých, příkrých výrazů; několika slovy se jich vždy jen dotýká. Stručnost jest vůbec dobrá vlastnost Šteyerova. Krátce vyloží evangelium, je-li potřebí, vy- loží jeho duchovní smysl, přidá z něho naučení pro život, pro větší rozmanitost připojí příklady buď ze života svatých neb jiných lidí, jejichž obsahem jsou ovšem často různé zázračné, vymyšlené povídačky, kterým nyní snad nikdo neuvěří, které však tehdy budily hrůzu a přijímány byly od lidu za pravdivé. Leckdy podává výklad ve formě otázek a odpovědí, v postille sváteční pak přidává ještě životopisy svatých s případnými naučeními.

Šteyer byl známý oprávce českého jazyka. Postilla jeho vyniká tudíž dosti správnou mluvou, ještě nepokaženou (- jimky, jako: rohami, zubami, dveřům a j. nejsou časté).

Z postill katolických 17. stol. připomeneme dodatkem ještě některé. V čes. museu jest rukopis kázání nedělních a svátečních, v 4% III G 20; jest to postilla katolická; kazatel není znám. Ve 2. kázání na 1. nedéli adv. a jinde jest ostrá polemika proti Lutherovi. Rukopis psán jest rukou rozličnou na počátku 17. stol., na papíře; část prostřední jest psána písmem velmi drobným, vybledlým, místy nečitelným. Na některých místech jsem nalezl vročení 1609. Na konci jest nějaké kázání O užitcích, které se končí těmito slovy: Ostatek vezmi z postylly Nagrovy- ského (?), z uéhoZ na větším díle to kázání vzat(o).

Jungmann uvádí v Hist. 1. è. str. 299--300 též tuto postillu: Postilla aneb kázání na evangelia dní svátečních, blaho- slavené Panny Marie, svatých apoštolův, mučedlníkův a vyznavačův, která obyčejně od sv. Ondřeje apoštola do sv. Jana Křtitele v církvi

16*



Text viewManuscript line view