EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

236

proti tém, kteří o ukradených, založených neb ztracených věcech ptají se kauzedlníků, neb čarodějných bab, aby jim po- věděly, kdo je a jak je zase dostati mohau, proti těm, kteří z všetečnosti knihy čarodejnické čtau... (11 44). Rovné též marné a častokráte škodlivé jsau povérky, jakých někdy užívají ovčáci, skotáci a sviňáci, aby své stádo od prašiviny, vlků a jiných zlých příhod ochránili. Tím též hřeší kováři ti, kteří k uzdravení nemocných koní užívají pověrečně jistých slov z modlitby Páně neb kajících žalmů vybraných. Také ti šafáři a sedláci ne- dobře činí, kteří, aby svá hovádka uzdravili; podivných pověrků uží- vají, aneb od takových lidí, kteří na pověrkách mnoho sobě zakládají, pomoci žádají. Slovem všickni ti zle činí, kteří pověrečnými způsoby kraupy neb mračna zahánéti usilujf, proti zimnici neb jiným nemocem divné cedulky při sobě nosí, nositi dávají, neb skrze slívání neb babské žehnání a jiné od svaté církve ne- schválené prostředky nětčeho dosahnauti chtóji.* (II 271). Vyvrací - mitky, které by se mohly proti tomu činiti, uvádí některé odstrašující príklady a praví: Baba když aučej líčí, nad vodau zívajíc") říká: ,Ve jméno svatého rance, kus mazance, af ten aučej přestane, a zdraví nastane! Dopomáhej mu toho svatý Kondrát! Nejsau-li to směšné a bezbožné pověry, žádné přirozené moci nětčeho divného k působení nemající? Pročež cokoli se skrze divného stává, to od samého ďábla pochází... Ó by Pán Bůh dal, aby více takových lidí ne- bylo, jenžby sobě více pomoci na ledajakýchs pověrkách nežli na Pánu Bohu nezakládali! (II 273). O babách čarodějných praví ka- zatel, že jsou čertovy mučedlnice, které od čerta, svého Pána, mnoho zlého musejí trpóti, véci ohavné zříti, svým vlastním přátelům na zdraví neb statku škoditi, byť to nerády chtély délati. Nékdy je také čert zbije, a do vůle se jich našidí. (II 72).

Steyer horlí sice proti pověrám, ale jest přece jen syn své doby; sám pověře seoddává, když mluví na . o moci, kterou svěcený vosk, t. zv. Agnus Dei. Tento přináší prý lidem obzvláštní pomoc a posilnění proti všeli- kému neštěstí anebezpečenství. Zvláštní pak aučinkové při těch, kteří takové Agnus Dei při sobě z pobožnosti nosí, tito - vají: 1. k uctivosti a chvále Boží obzvláštně vzbuzeni bývají. 2. Od škodného povětří na moři i na zemi, od krůpobití, od hromobití, též od bauřlivého vétru zachování bývají . . . 3. Povodně, i ohňové, i země-

21) Čti vzývajíc ; srovn. totéž u Bílovského (Coelum vivum 338).



Text viewManuscript line view