EN | ES |

Facsimile view

299


< Page >

J. NXXIX XLII. 259

tak a ne jinák ve všem se zachovej potud, pokudž jednomu- každému dobrému záleží nejvíce cti a víry své šetřiti, a nade všecko jiné nejvíce sobě vážiti, a tomu, cožby rukau dáním komu dobrovolně připověděl, dosti učiniti.

Od práva kdožby koli na závazek cti a vívy vzat byl, aneb žeby dru- hému rukau dáním pode ctí a věrau se zavázal; ten každý vedle závazku svého se zachovaj.

IL Neb kdozby se nad závazkem svým cti a viry zapomenul, a tomu, k čemuž se rukau dáním aneb zápisem při kterémžkoli právě pod ctí a pod věrau zavázal, dosti neučinil a učiniti za- nedbal, aneb na čas jistý v místě jemu při závazku cti jmeno- vaném se nepostavil: ten a takový, poněvadž jest se již tau příčinau nad svau ctí a věrau zapomenul, za zlopověstného zůstane, a za dobře zachovalého člověka jmín, držán, ani počten nebude. Lečby příčiny aneb příčina právní a nuzná v to vkrocila, pro kteraužby svému závazku cti a víry zadosti učiniti nemohl: ta bude-li provedena, ten ujmy na své cti nésti nemá. |

Kdoby se pak tak nezachoval a nad svau ctí a věrau se zapomněl: za zlopověstného zůstane, a za dobře zachovalého člověka jmín a držán, ani počten nebude: lečby, že toho učiniti nemohl, právní příčinu ukázal,

J. XLII.

Vsak kdyżby se zavazkiw a slibiv neridnych, k kterymżto mocí a násilím lidé nutkání bývají, dotklo: poněvadž jsau z - silé pošli, těch a takových slibův a závazkův z násilného při- nucení, pro strach a bázeň hrdla ztracení vykonaných, a k nimžby lidé mocí byli proti právům i proti poctivosti přinuceni, nejsau a nebudau povinní držeti ani jim dosti činiti. Tak jakž nej- jasnějších knížat, pána pana Vladislava, krále Českého, a Rudolfa, krále Římského, Jich Milostí rozsudkové o takových neřádných slibích a závazcích vyměřují a lidi před nimi osvobozují.

Závazkův a slibův neřádných a z přinucení násilného vykonaných, žádný neni povinen drzeti, ani jim dosti činiti,

17k



Text viewManuscript line view