EN | ES |

Facsimile view

299


< Page >

G. XXI—XXIY. 209

věřitelů svých: tehdy ti a takoví, i s těmi, kteřížby takové statky od nich k ublížení věřitelův a jiných lidských spravedlivostí vědomě k sobě přijímali, v pokutu podvodu upadnau. A nic- méně taková statkův odcizení průchodu svého nevezmau, ale od práva k svému vyzdvižení přijdau a věřitelům k užitku obrácena budau. Spravedlivé zajisté ty věci k nápravě přicházeti mají, kteréž k oklamání lidskému se působily a konaly.

Kdoby pro oklamání věřitelův svých aneb jiných lidí statek svůj pod obmyslem od sebe odcídil a někomu naň zápis učinil, nejsa mu nic dlužen: ten v pokutu podvodu upadne, i s tím, kdoby od něho ten statek vědomě na ublížení lidské spravedlnosti přijal.

G. XXIII.

Pokutau pak podvodník takovau ztrestán býti : polovice všeho statku jeho na opravu města toho a druhá na ty, kteřížby o své spravedlivé dluby strojeni byli, aby připadla. On pak za zlopověstného člověka zůstaň.

Podvodník statek a čest propadnauti .

DE CONDICTIONE BONORUM, O přípovědech na statky lidské.

| G. XXIV. |

I. Přípověďd při právě městském nic jiného není, než prostý jakýsi přístup a přikročení před právem svým ohlášením, pro dluh aneb nějakau jinau svau spravedlnost, k statku aneb k jiné věci pod tím právem zastižené a pozůstalé po osobě, kteráž již z toho světa sešla aneb od práva pro jakaužkoli příčinu od- staupila.

Přípověd jest ohlášení před právem pro dluh k statku, po osobě umrlé aneb od práva ušlé pozůstalému.

II. Kteréžto ohlášení jakžby se vykonalo, statek všecek ten pozůstalý jako právem se již obstavuje, aby jím od žádného - hýbáno nebylo, do vyhledání a rozeznání spravedlnosti jednoho- každého z přípovědníkův. Nebo tu, kdož první jest časem, první bude právem, a jednomukaždému vlastní obmeškání bývá a jest škodlivé.

Práva městská, 14



Text viewManuscript line view