EN | ES |

Facsimile view

299


< Page >

146 O ksżaftich a posłedni vůli.

B. XIV.

Ten, kdož kšaftuje, pochybil-li by při jménu křtěném aneb příjmím toho, komuž co odkazuje: jestliže se může patrně a v jistotě rozuměti osoba, kteréž se odkazuje, takové odkázaní pořádné jest. m testamentis enim plenius voluntates testantium interpretantur.

Při kšaftu pochybí-li se jméno křtěné nebo příjmí kšaftovníka, avšak se osoba v jistotě rozumí: odkázaní pořádné jest.

B. XV.

Kdożby, udelaje ksaft, chtólby jiný potom dělati, a neżby jej vykonal, smrtí by v tom zachvácen byl: ten nedokonalý kšaft v nic obrácen bude. Kšaftujícího zajisté vůle a aumysl, když k vykonání nepřichází, ničímž jest. A tak zůstal-li by první, a nebyl by od ksaftujiciho zkažen: tehdy, nebude-li žádných jiných překážek, přední nezkažený za pořádný při právu přijat bude.

Kšaft nedokonalý místa svého u práva míti nemá; protož, nebyl-li by první od kšaftujícího zkažen, ten za pořádný přijat bude.

B. XVI.

| Přihází se často nemocným, že časem smyslem a pamětí

se pomíjejí, a zase k rozumu a ku paměti přicházejí. A protož, jestli žeby kdy nemocný smyslem a pamětí se pominul, a potom zase probral se z toho, a ku paměti i k rozumu přišel: tehdy kšaft o statku svém dělati může; jediné aby kšaftovní svědkové pamět a rozum při něm shledali; že tehdáž, když kšaft činil aneb když jim kšaftu svého podával, rozumu a paměti dobré požíval. A kšaft takový za pořádný u práva jmín a držán bude.

Nemocný, pomine-li se kdy s smyslem a pamětí, a potom se zase z toho probere a ku paměti i rozumu přijde: kšaft činiti může.

IL Však svědkové ksSaftovni, vznikl-li by odpor mezi Stranami o smysla pominutí a o paměti potracení ksaftujiciho ; a svědkové strany, kterážby kšaft naříkala o němotě aneb paměti potracení, byli by při právu ukazováni: tehdy v pří- čině toliko svědkové, jenž kšaft ten vysvědčili, přísahau toho doloží, že tehdáž při paměti a rozumu kšaftující byl, když



Text viewManuscript line view