60 | O svědcích a svédomlch.
ve třech hodinách se najíti nedal, ani koho na svém místě ne-
vyslal: tehdy ten, kdožby těch svědkův potřeboval, bude moci
je sobě dáti zapsati, a tau příčinau odporná strana nebude jich
moci zavrci.
Maje sobé tak nékdo o vedení svédküv dáno znáti, a na den uloZeny
nedal by ge najíti aneb na svém místé nevyslal by: tau příčinau nebude jich
moci zavrel.
Ш. A takovi ti lidć neusedli, jsauce obesléni k svědomí,
jestli žeby se po prvním hned obeslání, totiž po veychodu slunce
ve třech hodinách, tu kdežby jim místo při obeslání bylo jme-
nováno, nepostavili a najíti nedali: tehdy do vězení bráni a týmž
vězením k vydání svědomí, čehožby v pravdě povědomi byli,
přidržáni býti mají. |
Svědek neusedlý, po první obsílce nestane-li k vydání svědomí, buď
vzat do vězení. Též B. XLV. i i
. B. XLIV.
Původ po učiněné žalobě a zase obeslany po vložení svého
odporu aneb své eæceptii, nebyl-li by hotov s spravedlnostmi
svými, a požádali by oba dva, aneb někdo z nich, odkladu, aby
svědky vésti a s jinými svými spravedlnostmi se přihotoviti
mohl: má toho jednomu každému od práva příno býti, tak jakž
o tom A. LIV. položeno jest.
Odklad k průvodům stranám dopřín býti má.
B. XLV. |
Lidé obojího pohlaví; v městech aneb v městečkách ku
právu neosedlí, jsauce od někoho k svědomí jednau i druhé
obesláni, nepostavili-li by se a svědomí nevydali, aneb příčiny
slušné, pročby ho povinni dáti nebyli, před týmž právem ne-
předložili: mají hned do vězení bráni a k vydání takového
svědomí. týmž vězením přidržáni býti.
Osoby neusedlé po druhé ‘obsilce neda[di]-li svědomí, mají k tomu
hned vězením přidržány býti.
B. XLVI.
Při svědcích šetřiti se má víry, hodnosti, mravův, povolání,
vážnosti, dobrého a šlechetného obcování, pravdomluvnosti a
jiných povah. Nebo ne svědomí, ale svědkům se věří. Nox testi-
mon?)s, sed testibus creditur. |
Při svědcích bud šetřína hodnost a dobré šlechetné obcování.