O. XXIX—XXXY. 961
O. XXXI. |
Pro náfek ani pro zhanéní jeden k druhému bitím aneb
ranénim nepfikraéuj, ani seo sám msti; než jedenkaždý všelijaká
ublížení pořádem práva k nápravě sobě přivozovati hleď.
Pro náfek ani pro zhanóni jeden k druhému bitím aneb raněním
nepfikraéuj, ani se sim msti.
Q. XXXII,
Kdyžby pře pro nářek ancb zhanění již před právem zašla,
a nežby k rozeznání přišla, obžalovaný by z tohoto světa sešel:
tehdy původ, poněvadž po své poctivosti stál a pořádem práva
to sobě konati začal, má na poctivosti opatřen býti tak, že ten
takový buď nářek aneb zhanění není a býti nemá k ublížení
jeho cti a poctivosti nyní, na časy budaucí a věčné.
Obžalovaný z nářku neb zhanění umře-li před nálezem: původ na
poetivosti bude opatřen.
Q. XXXIII.
By největším nářkem kdokoli a od kohokoli nařčen aneb
zhaněn byl: tehdy, stojí-li po své poctivosti, dokudž pořádem
práva s stranau odpornau konce o to nevezme, od žádného za
takového jmín a držán býti nemá.
O. XXXIV.
Také vzal-li by od rozsudku kterého odvolání ku právu
vrchnímu: tehdy, dokudžby to stálo na ohledání, tím, cožby na
něm tak pri saudu niżsim bylo piisauzeno, povinen není. A tak
aniž tím také má od koho dotýkán býti, do rozeznání a vyřízení
pre té a jeho spravedlivosti.
Nafknuty, jakzkoli nejtíze, stoji-li po své poctivosti, pred rozsudkem
od žádného za takového drZán byti nemá, A appelloval-li by ku právu vrch-
nímu, do vyřízení appellací nemá tím dotýkán býti, M. XX,
Q. XXXV.
Nářek aneb banční, od pána na služebníka aneb poddaného
jeho, od otce na dítě, od manžela na manželku, od hospodáře
na čeledína, od mistra na učedlníka učiněný, k žádné škodě není
a býti nemá k urážce cti aneb poctivosti tóch, na kteróżby se
z prehlivosti stal, a toho éasu a tehdáZ, pokudZby v moci, v správé
aneb v službě jich byli.