M. XXHI —XXVIIIL | 307
Českého uložené, krátce se tuto položí, aby jedenkaždý, v bázni :
boží trvaje, hleděl v povolání svém zůstati a tak přísných pokut
uměl se uvarovati. Neb mezi níže položenými nčkterými veystupky ..
a zavinémími lidskými nacházejí se prohřešení taková, kteráž
v právích slovau erénina publica, to jest, zavinénf, veystupkové
a neřádové obecní, zjevní a patrní, proti řádu a právu, vztahu-
jíce se ke zlému a k záhubě nás všech vůbec. 7 kterychzto
veystupkův obecních každý toho, kdožby se jich. dopustil, ač
chtěl-li by se ad poenam talionis, to jest, k pokutě odměnné
aneb jednostajné zapsati, viniti moci bude. Však ti, jichžby se
in criminibus publicis dotÿkalo aneb přátel jich, nejsau povinní
k pokutám odménnÿm se zapisovati; než mohau pořádem práva
k vinným přikračovati, a je svobodně z skutkův škodlivých viniti,
a pokut právem vyměřených proti takovým užiti. mE
Pokuty uložené na někderé veystupky lidské pořád se tuto kladau,
aby každý, v bázní boží trvaje, hleděl v povolání svém zůstati a takových
pokut se uvarovati. A jsau mezi témito veystupky nékteïf netädové obecni,
z nichž každý viniti může, zapíšíc se k odménné neb jednostejné pokuté ;
kromě těch, jichžby se dotýkalo aneb přátel jich.
| M, XXVII.
Crünen laesae majestatis, to jest, kdyZby nékdo usiloval o
bezhrdlí své vrchnosti; aneb lstně přemeyšlel ó zkázu své vlasti,
o zkázu obceného dobrého, jakýmž pak koli spüsobem, skutkem
aneb raddau to by před sebe bral; aneb žeby nepřátelům tajné.
rady pronášel, s nimi se puutoval, své vlasti obyvatele: aneb
spolu měšťany prozvazoval, nepřátely fedroval; sunimau, kdozby
se za odpovědníka, zhaubci zemského aneb za nepřítele králov-
ství tomuto postavil: ten takový za starodávna perduellio aneb
perduellis slaul, to jest, zródce. "Takový zemský zhaubce hrdlo
ztratiti mé. Také na takového každý bude moci sáhnauti, jako
zjevného psance aneb zjevného zhaubci zemského; neb len
takový ve všeckny pokuty, kteróż jsau o moci, již jest upadl.
Usiloval-li by kdo o bezhrdli své vrchnosti aneb zkázu své vlasti a
obecného dobrého, ancb žeby nepřátelům tejné raddy pronášel, je fedroval |
a své vlasti neb měšťany prozrazoval, a za nepřítele se tomuto. království
postavil : takový zrádce jest a hrdlo ztratiti má (ve všecky pokuty 0 moci upadl).
| M. XXVIII.
Takć kdożby tak srdec prevráceného byl, żeby Pánu Bohu,
stvoliteli svému, zlofeéil aneb velebnosti boZské utrhal, ten
20* |