4 O spravedlnosti a právu.
k tomu vede a učí, čeho se má piidizeti, a čeho se zase
vystříhati.
Právo jest umění a rozeznání spravedlivého od nespravedlivého, učíc
Jednoho každého, čeho se má přídržeti, a čeho zase vystříhati.
II. A tak známost a umění práv záleží na tomto trém,
totiž : ctně a šlechetně živu býti; bližnímu v niéemZ neubliZovati ;
a čím komu kdo spravedlivě jest povinovat, toho jemu sám od
sebe udélovati. Coż kdyby vůbec ode všech zachováno bylo,
nebylo by potřebí práv psaných, ani zřízení, ustanovení aneb
snešení obecních, a lepší mnohem by řád mezi lidmi byl. Ale
poněvadž pak tak již lidské zlosti na vrch vzešly, že žádný sám
od sebe bližnímu svému za spravedlivé učiniti nechce, protož
tak mnoho práv psaných, a rozličných nařízení a statut těchto
časův se nachází, jimiž by vždy aspoň některak zlí a neposlušní
„lidé mohli ztrestáni býti.
Záleží pak umění práv na tomto trém: Předně ctně a šlechetně živu
býti. Druhé bližnímu v ničemž neubliżovati. Třetí čím komu kdo spra-
vedlivě povinovat jest, toho aby jemu sám od sebe uděloval. .
II Dělí se právo na dv6, in Jus publicum, totiż na
právo obecné, kteréž vůbec na všecky se vztahuje: et in Jus
prwatum, a na právo obzvláštní, kteréžto toliko některých osob
vlastně se dotýče, a na jisté krajiny aneb města obzvléstné se
vztahuje.
Dělí se právo na dvé, totiž na právo obecné, kteréž se vůbec na
všeckny, a na právo obzvláštní, kteréž se toliko některých osob vlastně
dotÿèe, a na jisté krajiny aneb města obzvláštně, vztahuje.
IV. Jus publicum, právo obecné, zavívá a obsahuje v sobé
auřady a povinnosti osob v auftadech postavených, o kterémž
v téchto právích v tom toliko artikuli krátce se dotkne, kdež
o povinnosti saudcův a konšelův položeno bude. A pod titulem
Juris publici všeckna také práva císařská rozuměti se mohau.
Právo obecné zavírá v sobě povinnost osob v auřadech postavených,
též všecka práva císařská.
V. Pod jménem pak Juris privati, to jest práva ob-
zvláštního aneb na osoby se vztahujícího, zavívá se Jus naturale,
právo piirozené; Jus gentówm, právo viech národův aneb lidí,
totiž právo to, kteréhož všickni národové po všem světě po-