35
sťanství;“%) nevznikla teprve za křesťanství, nýbrž tkví
svými kořeny již v nedotknutelnosti pohanských chrámů.
Jako starověk chránil svatyně chrámové a stihal přís-
nými tresty toho, kdo svévolně poškodil »res sacras«,
byla i ve středověku jakákoliv »infractio eccle-
siae« prohlášena za svatokrádež. Sakrálního míru a
ochrany požívaly však též kaple, domácí oratoria a vůbec
místa, kde byly chovány ostatky svatých.***) Dům boží,
»habitaculum dei« bylo ve starověku i středověku
považováno za sídlo Boha a tudíZ i za »tutissimum
receptaculumc« pokladu a spolu s ním i archivu. Zvyk
ukládati archivy ve starověku a ve středověku na posvát-
ných místech se vyvinul podle toho z instituce sakrál-
ního míru.
16. Význam srovnávací metody při řešení důležitých
problémů z oboru starších archivních dějin.
Na předchozích řádkách jsme se pokusili sledovati
počátky archivův u rozličných evropských národů ve
středověku a povšimli si též poněkud archivního vývoje
ve starověku, abychom byli lépe s to pochopiti archivní
vývoj domácí od prvých počátků jakož i ukázati, že jeho
základní linie jest vskutku všeevropská.
I v archivní vědě podobně jako v ostatních oborech
moderních věd duchových nelze se vyhnouti srovnávací
metodć. Vskutku lze souhlasiti s Harnackem,'**) że v 19.
století se stala srovnávací metoda vládkyní nad vědami,
dobývajíc rychle v oboru poznání vítězství za vítězstvím.
Tím méně lze mluviti o definitivní porážce této metody,
když právě v poslední době dosáhla neslýchaných
úspěchů.) Jediné srovnávací metoda jest s to poněkud
131) Viz Groll, 1. c. str. 27, pozn. 1: Kfesfanská charitas sotva
byla hlavní příčinou práva na asyl, nýbrž jediné ochrana, kterou po-
skytovala přítomnost boží.
182) Hastings, Encyklopaedia of Religion and Ethics. Vol. X.
(1918), str. 657.
189) Ad. Harnack, Aus Wissenschaft und Leben. 1907, I, 6.
13) Erich Rothacker, Logik und Systematik der Geisteswissen-
Schatten. (Handbuch der Philosophie), Miinchen-Berlin 1926, str.
a sl.