Facsimile view
268
33
jež konvent bral na sebe.'??) Vysvétloval to tím, Ze laici
tehdy ještě neznali písma a že skutečnými šiřiteli osvěty
byli jediné mniši a proto prý šlechtici svěřovali své listiny
nejraději sousednímu klášteru, aby je choval v sakristii
pod dozorem kustodovým. Mimo to prý — podle Ziber-
mayra — velmi dlouho pouze chrámy měly sklenutá a
ohnivzdorná sklepení, kdežto i zeměpanské hrady byly
uvnitř téměř zúplna vybudovány ze dřeva a kryty šin-
delem.
15. Střet archivů antických a středověkých, pokud jde
o uložení archivního pokladu.
Poněvadž světské osoby ukládaly v kostelích a klá-
šteřích kromě listin též ostatní součástky svého pokladu,
lze důvodně pochybovati, že hlavní pohnutkou jejich po-
čínání — dávati listiny do úschovy církevním ústavům —-
byla mnišská znalost písma. Laici totiž uchovávali v sa-
kristiích jednotlivých kostelů také cenné předměty a kle-
noty — jest tudíž nasnadě, že hlavní důvod ukládání listin
v kostelích byl týž jako u pokladu (t. j. všech jeho složek)
vůbec.
Avšak ani větší bezpečí proti ohni nebylo tu patrně
pohnutkou rozhodující. Vůbec lze stěží říci, že hrady svět-
ských pánů byly méně ohnivzdorné nežli kostely. Dlužno
však ještě uvážiti, že již ve starověku byly poklad a ar-
chiv povýtce ukládány v chrámech; sotva se však lze
nadíti, že tehdejší chrámy byly bezpečnějšími proti ohni
nežli jiné antické budovy.
Židé opatrovali svůj archiv a bibliotéku v chrámu.
Listiny byly ukládány do »svatyn é«.?*) Svrchu isme
se již zmínili o významu židovské archy úmluvy, která
byla uložena v chrámu jerusalémském. Řekové a Římané
123) Ignaz Zibermayr, Das oberösterreichische Landesarchiv im
Bilde der Entwicklung des heimatlichen Schriftwesens. (Ein Gedenk-
blatt zum 25jährigen Bestande). Linz 1921, str. 7.
124) Volz, Die biblischen Altertümer (1914), str. 411. — P. Taddei,
L'Archivista. (1906), str. 6.
3