Facsimile view
1145
německých (A. A. L.), kterýžto způsob nalézá se již v oněch
sibylinských řeckých zpěvích, se v českém opakuje a j. Sesta-
víme-li jména tato, dovíme se přibližně, kdy proroctví toto
sepsáno bylo; nebo můžeme, nalézáme-li v takovém pro-
roctví nějakou událost uvedenou jako budoucí, mysliti si,
že současně s ní prorcctvi jest sepsáno. Mluví se zde o krá-
lích německých: Adolf Nasavsky (1202—1208), Albrecht (1298
—1308), Ludvik Bavorsky (1310—1346), Fridrich Krásný (1310
—1330), Jindřich Lucemburský (Heinrich) (1308-—1310) Ka-
rei 1V. (1346—1378). Padá původ toho nejspíše do časů
Karla IV., o čemž i udání r. 1400, jakožto konce světa, zdá
se svědčiti.
Dle tohoto proroctví sepsáno bylo jiné se zvláštním zřete-
lem k zemi České, které snad nejprve v prose, potom na
způsob písniček ve verších častěji vydáváno bylo.
Mimo to máme ještě proroctví Slepého mládence. Ze-
mě česká v minulosti své měla pověstnou svou prorokyni,
Libuši, o níž kronikář Kosmas vyznává, že byla věštkyní;
též i v prorociví přeloženém vykládá se Sibyla delfická „pra-
vým jménem Libuše'““. V Zelenohorském rukopise pak se praví,
že na soudě zemském byly „věščby vitezovy**. Pověst o Libuši
dí, že prorokovala o zemi České před smrtí svou; též manžel
{ей Přemysl, když od pluhu odcházel na stolec knížecí,
prorokoval o potomstvu svém, jak Dalimil udává:
Suchá ctka jest znamenie
mého chlapieho rozenie,
ale žeť jest brzo vzkvětla,
jakoz vám Lubuse rekla:
mój rod z chlapieho porada
dojde královského řáda.l)
1) Jest i némecké proroctví Libusino: (Diese Prophezeihung
der Libuscha ist zu Satz in Bóhmen funden worden im Jahr
1260). Srovn. Mittheilungen des nordbóhm. Excursionsklubs,
roc. 13. (1890) str. 325.
v
3