216
sluší z cizého štědrým býti, ani svých loupiti a cizým lotrim
nahánéti.
Item, domácím nedopouštěti žebrati, lístků nedávati ni-
koli, ale starší kraje to opatřiti, totiž nemůže-li ten zbor z al-
mužen svých chudých opatřiti, užíti jiných zborů možnějších
atd. Nema dopoustino byti Zebrati.
Živnosti kněží bratrských a jahnů.
Promluveno o živnostech kněžských a jahenských, aby
od starších (podle toho jakž v rejstříku povinnosti stojí za-
psáno) opatrování byli, a k nim přihlídáno bylo. KtefiZby
chudší byli a živiti se (pro závist a zlost obcí a cechů) ne-
mohli, aby jim udělíno bylo a žebroty všelijak zastavovány.
Lakomců pak pohoršitedlné živnosti zastaveny, jako lékařství,
jimiž se velice hyzdí a pro ně lepší práci opouštějí. Též půj-
čování peněz na kupectvi, na obili, bóhem tovaryśstvi, po jar-
marcich se pliháni.
Conjugium sacerdotum et diaconorum.
Aby podle confessi a psani proti panu Vojtéchovi starší
po krajích svědomí kněží a jahnů zpravujíc, při kterýchžby
ezelstnou potrebu a nebezpeóenstvi spasení seznali, jim radili
a pomocni byli k proménéni stavu, a spoluradni aby se nad
tím netéZkali, ale raději jiné obecní kněží a Bratří pěkně při
tom zpravovali.
Leta Páně 1563.
V pondělí po sv. Filipovi a Jakubovi shromáždění star-
ších z Cech, z Moravy i z Polsky bylo v Přerově, na němž
o těchto níže položených paragrafich jednomyslně rozmlouvali
a zavírali.
O rozpustilosti lidu po zbofich.
Vidi se jakés plačtivé oblevení a osvobození v těle a žá-
dostech světských, opilých, lakomých, marných atd. při lidu
všech zboriń, a zvlaśti mezi pany Bratfimi, soudovć, hadruńci
atd, což zdá se rozmnoženo býti jedno tím, že dnové zli
jsou právě ostatní příliš nebezpeční (jakž o nich prorokováno),
v nichž plno zlých příčin a podnětů. A my v svém přirození
také jacísi ničemnější jsme a klopotnější, a křehčejší v bidném
těle nad první věky.
Druhé. Ze se nad tím oblevuje jaksi i od nás zprávců
některých i od vrchnosti, kteráž se tomu téměř směje. Někteří
se kvapně, nezkušení přijímají, některým se folkuje od neumě-