EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

191

apprehendit atd. Ditky pak že mají zaslíbení: Ero Deus se- minis tui. Item. Nechte ditek jíti ke mně; nebo takových jest království nebeské.

Páté předloženo, o hříchu k smrti, totiž proti Duchu sva- tému jak smyslime? Poněvadž se toho dotýká v confessí a přivodí se svatý Pavel, kterak nemožné se obrátiti vypadlým atd. S Calvinem-li pravíme, žeby se mělo věděti před smrtí ta- kových hříšníků, čili s Filipem Melanktonem, kterýž tak praví, že toho hříchu proti Duchu svatému žádný nemůž poznati a souditi nemá, než po smrti toho hříšníka, kterýž nečinil-li pokání, jisté teprv jest, že byl hříchem proti Duchu svatému vinen atd.

Tu Srněnský dotázán jsa, jak by oni o tom s staršími svými smyslili, pověděl, že se na tom ještě nesnesli a nesjed- nomyslnili, ale jedni s Filipem jini s Calvinem že smysli. Však on sám od sebe pověděl, že vtom Filipa následuje, a że se mu vidí ta sentencí býti způsobnější. 1. Poněvadž všechněm lidem pokání předloženo: Gratia abundavit super peccatum, totiž žádný hřích není neodpustitedlný pro Krista. 2. Ze se vidi consultius conscientii, aby snad někdo v hříších jsa, chtěje pokání činiti nemyslil, že již nemůže dojíti odpuštění.

Na to odpovědíno, že Bratří s svatým Pavlem i svatým Janem drží, kterýž : Jestit hřích k smrti, nepravím by se za ten kdo modlil. A Ze sou to již zkušením nalezli a některé takové znali, ješto když hřeší proti poznalé pravdě dobrovolně, Bůh jim nedal pokání. A také že hrozný jest příklad od a- poštolů přivedený o Ezau, kterýž hledal i s pláčem, a však nenalezl. Také že to ne k zoufání svědomím sloužiti , ale k bázni svaté věrným; pročež i apoštolé to přivodili, nebojíce se, by tím zle sloužili lidem.

Sesté předloženo z artikule v confessi devátého de labore manuum et de decimis. T'vrdé se jim zdálo byti to, coZ Bra- tří položili. Předkládali to, kterak věrnému a pilnému pastýři nic času nezbývá, jejž by měl v práci tráviti. Na to odpo- věď dána, že Bratří o tom vědí, jak času nezbývá věrným zprávcům; ale však poněvadž my máme při sobě jahny a mlá- dence, jenZ nejsou zapfeZeni v celou pastyfskou péči, těm že to vlastněji náleží i podělávati. Anobrž, poněvadž ne vždycky možné jest bez přestání při duchovní práci trvati, byt někdy i sám pastýř zboru pro občerstvení mysli v nějakou se práci na chvíli vydal, že lépe učiní nežli by hrál, zahálel a jaké- koli marnosti provodil, jakž se toho v confessí dokládá. A zvláště pak poněvadž ne všickni jsou k tomu tak způsobní, aby v duchovních prácech mnoho a dlouho pořád býti mohli, buď pro mdlobu neb jakýkoli jiný nezpůsob přirození svého.



Text viewManuscript line view