EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

162

Bůh přikázání vydal, řka: Půjčíšli peněz chudému lidu mému, nebudeš nuzitelem jeho, ani vzloZi§ nan lichvy 2. Mojz. 22.

Aby těm takovým půjčováno bylo darmo z lítosti, z po- třeby jich, pro odplatu Boží; neb tak chudym půjčovati na almužnu jest Bohu na lichvu dávati. To na ten čas usoudili sme do dalšího příčinami zkušení neb od Boha osvícení.

O pfisaze.

Při tom času o přísaze rozjímáno a souzeno bylo podle těchto paragrafův:

Nejprvé. Poněvadž přísaha zřízená v zákoně byla dopuštěna, a sám předně Bůh užíval, a též i patriarchové, a po nich mnozí svatí lidé; Kristus pak nepřišel zrušiti zákona, ale do- plniti: z toho jisté jest, Ze je Kristus Pán (Mat. 5.) nezapo- věděl, aby neměla v mezech od Boha dopuštěných užívána býti v církvi i zprávě světa. Než nezřízenosti, rušení , a zbytky při , i lehkost a nevážnost v obecném užívání, to jest Pán k nápravě vedl.

Druhé. Poněvadž přisahati jest, v nesnází a rozepři lidem neznámé a v svém něčeho připoývídání Boha za svědka vzý- vati, jím, jenž vše , že pravdu praví jistiti, tvrditi, na něho samého se volati, jím sliby a přípovědi své pečetiti, a byloli- by jináč pomsty od něho na sebe žádati, což přehrozné jest.

A to čině, jest Bohu nejvyšší čest v slibu, v nevědomosti pravdy, spravedlnosti, a každé nepravdy a lži pomsty zuřivé připisovati, čehož žádné věci stvořené, jenž Bůh není, přidá- vati nesluší; neb Bůh cti své jinam nedává. Z toho zävirka jde, že na stvoření žádném nikoli nesluší v tom rozumu ut supra přisahati, jakož pak to Pán zjevně zapověděl. (Mat. 5.) A se nachází, že svatí nebem, zemí, duší osvědčovali, avšak na Boha tím se volajíc, jenž ty věci v moci měl a , jimi vládne a mohl i může těmi věcmi i na těch věcech duši, tělo atd. trestati sám.

A toho posvědčují formy přísahy vydané, kdež toliko v jmenu svém a ne na stvoření, ani v jmenu bohů cizých pfisahati veli, a cti své jim skrze přísahy osobovati brání, jakž z těchto písem světle známé jest. Deuteronom. 6. 10. Báti se budeš Pána Boha tvého, jemu sloužiti a skrze jmeno jeho přisahati. Izaiáš 5. Mně se klaněti bude každé koleno a přísahati každý jazyk. Izai. 65: Kdożkoli chtiti bude přisahati, skrze Boha pravého přisahati bude. Jozue 23: Kdyż přijdete mezi národy, nebudete přisahati jmenem bohův jejich. Jerem. 5.: Synové tvoji opustili mne, a přisahali jsou skrze bohy, jenž nejsou bohové.

A skrze Sofoniáše hrozí vytětím přisahajícím skrze stvo-



Text viewManuscript line view