155
I podává se těla a krve Páně. Toho důvod máme, že tak
Kristovo ustavení jest.
Item. Nač to oboje ustavil, a nač přijímáme?
Že na stvrzení slibův. Slíbil, že chce otcem milostivým
býti, a my že jsme synové a dcery jeho, slíbil odpuštění hří-
chův, slíbil život věčný.
Item. Svátosti těla a krve Páně oznamuje se, svědčí a dává
odpuštění hříchů, a to těm, kteříž mají v těle svém hříšné
ducha Kristova, kterýž je vede k srdci truchlému a žalost-
nému, a tudy ku pokání, jenž jest přestání a uložení, v hříchy
a v opuštění dobrého se nedávati à pfícin ke zlému ucházeti
Item. Néktery sluZebník bojíse, maje pfijímati oufad, aby
v ném nesetrval, a nehledi na to, Ze jest jeho spasení větší,
a zdá se mu, Ze v tom setrvá s pomocí Boží, a tuto se v men-
ším zatíná a pochybuje.
Sluší soud a pomoc sobě při tom činiti.
ltem. Proč by se pak měl člověk neb mládenec k službě
oddati ?
Jsou toho mnohé dobré příčiny zvlášť tyto čtyry:
1. Pro lepší snadnost k dobrému.
2. Pro odměnu Pánu Kristu.
3. Pro svědectví jiných učedlníkův, zvlášť při kterém by
byl podle příkladu Kristova. Neb on také pro tu jednu pří-
činu při sobě učedlníky měl, aby potom o něm mohli lidu Bo-
žímu dobré svědectví vydati. Protož sám di Jan. 16: I vy prý
svědectví vydávati budete o mně, neb od počátku se mnou jste.
4. Aby jsa učedlníkem mohl potom k službě vyšší vzat
býti, jsa vyučen v dobrých povahách osmera blahoslavenství,
jimž Pán Kristus zaslíbení činí, a zase pohrůžku hroznou,
kterýby jich člověk a prvotně služebník neměl.
V témž shromáždění i toto rozjímáno a na tom ten čas
zanecháno.
Co se tkne toho, když nerovní v stav manželský vstupují,
na tom jsme zústali, mladému staré a starému mladé pojímati
nedopouštěli z příčin těchto:
Nejprvé, že nejvic v to vchazeji vedeni jsouce lakomou
a ne manželskou podle vůle Boží zřízenou žádostí.
Druhé, že to jest proti přirození; neb přirození mladé
starého nežádá, alebrž utíká ho. A proti přirození činiti, jest
proti Bohu hřešiti; neb apoštol sy. Pavel k Římanům dovodí toho.
Třetí, že jest u všech lidí taková věc v posměchu a pří-
čina k mnohým hříchům potomním. A křesťanu náleží, žádnému
žádného ourazu a příčiny ke zlému nedávati; ale toho, cožby
slušného, poctivého, a dobré pověsti k vzdělání jiných šetfiti,
a hleděti, a sobě se libiti. Míra věku slušného tato jest, aby