EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

155

I podává se těla a krve Páně. Toho důvod máme, že tak Kristovo ustavení jest.

Item. Nač to oboje ustavil, a nač přijímáme?

Že na stvrzení slibův. Slíbil, že chce otcem milostivým býti, a my že jsme synové a dcery jeho, slíbil odpuštění hří- chův, slíbil život věčný.

Item. Svátosti těla a krve Páně oznamuje se, svědčí a dává odpuštění hříchů, a to těm, kteříž mají v těle svém hříšné ducha Kristova, kterýž je vede k srdci truchlému a žalost- nému, a tudy ku pokání, jenž jest přestání a uložení, v hříchy a v opuštění dobrého se nedávati à pfícin ke zlému ucházeti

Item. Néktery sluZebník bojíse, maje pfijímati oufad, aby v ném nesetrval, a nehledi na to, Ze jest jeho spasení větší, a zdá se mu, Ze v tom setrvá s pomocí Boží, a tuto se v men- ším zatíná a pochybuje.

Sluší soud a pomoc sobě při tom činiti.

ltem. Proč by se pak měl člověk neb mládenec k službě oddati ?

Jsou toho mnohé dobré příčiny zvlášť tyto čtyry:

1. Pro lepší snadnost k dobrému.

2. Pro odměnu Pánu Kristu.

3. Pro svědectví jiných učedlníkův, zvlášť při kterém by byl podle příkladu Kristova. Neb on také pro tu jednu pří- činu při sobě učedlníky měl, aby potom o něm mohli lidu Bo- žímu dobré svědectví vydati. Protož sám di Jan. 16: I vy prý svědectví vydávati budete o mně, neb od počátku se mnou jste.

4. Aby jsa učedlníkem mohl potom k službě vyšší vzat býti, jsa vyučen v dobrých povahách osmera blahoslavenství, jimž Pán Kristus zaslíbení činí, a zase pohrůžku hroznou, kterýby jich člověk a prvotně služebník neměl.

V témž shromáždění i toto rozjímáno a na tom ten čas zanecháno.

Co se tkne toho, když nerovní v stav manželský vstupují, na tom jsme zústali, mladému staré a starému mladé pojímati nedopouštěli z příčin těchto:

Nejprvé, že nejvic v to vchazeji vedeni jsouce lakomou a ne manželskou podle vůle Boží zřízenou žádostí.

Druhé, že to jest proti přirození; neb přirození mladé starého nežádá, alebrž utíká ho. A proti přirození činiti, jest proti Bohu hřešiti; neb apoštol sy. Pavel k Římanům dovodí toho.

Třetí, že jest u všech lidí taková věc v posměchu a pří- čina k mnohým hříchům potomním. A křesťanu náleží, žádnému žádného ourazu a příčiny ke zlému nedávati; ale toho, cožby slušného, poctivého, a dobré pověsti k vzdělání jiných šetfiti, a hleděti, a sobě se libiti. Míra věku slušného tato jest, aby



Text viewManuscript line view