141
povědíno podobně, a při tom usouzeno za dobré toto: Nejprv
aby biskupi zpravovali kněží podle svědomí. Item. Kdyžby
měl kdo ordinován býti, aby staršímu nad jinými, pod nímž
jest, zpravoval svědomí i obnovil je, a v tom rozsouzen byl,
nebylaliby překážka jaká při něm škodlivá.
Leta Páně 1531.
Väickni za jednoho člověka smluvili jsme se, abychom
spolu jediného Pána služebníci a jediné pravdy dělníci byli,
pomáhajíce sobě věrně vyhledávati té předrahé pravdy spa-
sení lidského, nic v tom svého neobmýšlejíc, ani předky svými
(s ujmou pravdy) sobě překážejíc, a zástěry jimi činíc; ale
přítomné příčiny před očima majíc, postavené pilně abychom
vážili a rozsuzovali, spatřujíce vůli Pána svého.
Až i strany spisu Jednoty srovnali a na tom spolu zů-
stali jsme, aby žádný z kněží tak tvrdě k těm spisům a zprá-
vám nebyl dotiskán: ale zákon Boží s lidem obecným v po-
vinnostech svých aby dlužní byli plniti, pod zbavením milosti.
Než spisúv nemá žádný hančti, potupovati, ovšem zamitati :
ale v nich což pravého jest vyhledati a pilně rozsuzovati, coby
v nich napsáno bylo, můžli těchto časův všecko dobře státi,
a před nepřátely pravdy Boží bezpečné býti. To sluší kaž-
dému z nás upřímě činiti. Také jich žádný nemá chvaliti a
velebiti s potupou pravdy, ovšem jimi se tarasovati proti pravdě,
na svém zámyslu chtě státi neustupně s pohoršením mnohým:
ale což pravého, to oblíbiti a čest v tom Boží obmýšleti, to
hodné 2 spravedlivé jest. Pakliby co nedostatečného nalezeno
bylo, k svému neumóni se přiznati a skutečně napraviti, opu-
stíc všecky omluvy nespravedlivé: ne aby pro nedostatek za-
vrhl užitečnou pravdu na větším díle.
Potom dále potaz učiněn, čemuby se všickni v Jednotě
učiti měli podle rozdílných stupňů a povolání? I stalo se je -
dnomyslné svolení, že mají se všickní hojně čemu vždycky
učiti, a nejpry mládenci chtějící a žádající dojiti ouřadu; druhé,
přijímající ouřady, neb kteří jsou je již přijali; třetí, coby po-
třebí bylo těm, kteříž v prvotnosti k zprávě vší Jednoty po-
stavení jsou? I přečten o tom spisek vnově učiněný a přijat;
potom druhý čtyř bratří rozmlouvání o spasení celém, potom
kázání, učiněné k přijímání slova Božího, a k tomu agenda
k témuž přijímání přečtena jest, a potom kázání k přijímání
křtu a agenda přečtena jest. Potom před posluhováním ká-
zání i kanon přečten. Nejposléze čtlo se kázání k přijímání
padlých a agenda na to. I oblíbili ty všecky věci a přijali