EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

1

cvangelium svatým dala a svátostmi podlé zákona Božího a církve první; neb nikdež neznati, by se kde dála v které Jed- notě, ano ani se slouhy k řídí, ale zpět, a ani sloužiti do- pouštějí, ale mordují a t. d. A že jináč znajícím pravdu nelze bylo k spasení zřízenému přijíti; protož oddělení z druhé příčiny jest pro pravdu víry zřízeného spasení, o níž písma svatá svčdectví vydávají.

0 původu Jednoty.

Původ dvojí věc zavírá: jedno shromáždění Jednoty, druhé řád kněžský a moc šafování služebnostmi Páně.

0 původu Jednoty Bratrské.

Původ Jednoty Bratrské, podle dověrnosti k pravdě při- sluhování i požívání jejímu jest z Boha.

Toho důvod se klade v sněmu leta Páně tisícího étyr- stého devadesátého sedmého, kdež takto stojí psáno: Ten - vod z Boha jest, kterýž ve jmeno Pána Krista z hodných pří- čin, čistým a upřímým úmyslem pro spasitedlný konec t. pro vzdělání víry, lásky a naděje začíná se zřízeně. Této pak Jed- noty podle dověrnosti svaté jest takový; tehdy z Boha jest. Jakož z hodných příčin az nuzné potřeby spasení, že se stalo oddělení, důvod svrchu položen při příčinách odděleni. A že čistým úmyslem stalo se to, svědkové toho jsou ti, kteříž za- Ginali Jednotu tuto, kdežto v sněmu jako zakletí jsouce, aby z mnohých křivých svědků nenadělali; v znamenitém sněmu přede všemi vyznali, že nic v tom jiného nehledali než spasení. A to můž známo býti z skutků našich; poněvadž pohanění mnohá sme nesli, statkův sme nenabývali, ale sme na to vy- nakládali, s hrdly v nebezpečenství jsouce. Rozkoše života sme nevedli, ale mnoho práce a nebezpečenství života sme podstu- povali. A tak že sme nebyli vedeni ani žádosti očí ani žádo- stí těla ani pejchou života. Těmi a jinými řečmi úmysl svůj přimý zpravovali a jiným vysvětlovali.

Ten zajisté původ z Boha jest, kterýž z osob víry pravé křesťanské skutečně se shromažďuje. A že tento takový jest důvod (neb se počínal z osob víry v Boha Otce i v Krista Ježíše i v Ducha svatého, az církve svaté obecné oudův skrze shromáždění osob z řádu kněžského i obecného lidu bohabo- jících, Krista v pravdě milujících a cirkve svaté, zřízené ob- covani svatym vécem a nenävidicich antikrista i jeho zbé&fi,



Text viewManuscript line view