1
cvangelium svatým dala a svátostmi podlé zákona Božího a
církve první; neb nikdež neznati, by se kde dála v které Jed-
notě, ano ani se slouhy k ní řídí, ale zpět, a ani sloužiti do-
pouštějí, ale mordují a t. d. A že jináč znajícím pravdu nelze
bylo k spasení zřízenému přijíti; protož oddělení z té druhé
příčiny jest pro pravdu víry zřízeného spasení, o níž písma
svatá svčdectví vydávají.
0 původu Jednoty.
Původ dvojí věc zavírá: jedno shromáždění Jednoty,
druhé řád kněžský a moc šafování služebnostmi Páně.
0 původu Jednoty Bratrské.
Původ Jednoty Bratrské, podle dověrnosti k pravdě při-
sluhování i požívání jejímu jest z Boha.
Toho důvod se klade v sněmu leta Páně tisícího étyr-
stého devadesátého sedmého, kdež takto stojí psáno: Ten pů-
vod z Boha jest, kterýž ve jmeno Pána Krista z hodných pří-
čin, čistým a upřímým úmyslem pro spasitedlný konec t. pro
vzdělání víry, lásky a naděje začíná se zřízeně. Této pak Jed-
noty podle dověrnosti svaté jest takový; tehdy z Boha jest.
Jakož z hodných příčin az nuzné potřeby spasení, že se stalo
oddělení, důvod svrchu položen při příčinách odděleni. A že
čistým úmyslem stalo se to, svědkové toho jsou ti, kteříž za-
Ginali Jednotu tuto, kdežto v sněmu jako zakletí jsouce, aby
z mnohých křivých svědků nenadělali; v znamenitém sněmu
přede všemi vyznali, že nic v tom jiného nehledali než spasení.
A to můž známo býti z skutků našich; poněvadž pohanění
mnohá sme nesli, statkův sme nenabývali, ale sme na to vy-
nakládali, s hrdly v nebezpečenství jsouce. Rozkoše života sme
nevedli, ale mnoho práce a nebezpečenství života sme podstu-
povali. A tak že sme nebyli vedeni ani žádosti očí ani žádo-
stí těla ani pejchou života. Těmi a jinými řečmi úmysl svůj
přimý zpravovali a jiným vysvětlovali.
Ten zajisté původ z Boha jest, kterýž z osob víry pravé
křesťanské skutečně se shromažďuje. A že tento takový jest
důvod (neb se počínal z osob víry v Boha Otce i v Krista
Ježíše i v Ducha svatého, az církve svaté obecné oudův skrze
shromáždění osob z řádu kněžského i obecného lidu bohabo-
jících, Krista v pravdě milujících a cirkve svaté, zřízené ob-
covani svatym vécem a nenävidicich antikrista i jeho zbé&fi,