EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

126

aby lidé necháni byli při obchodích svých, vymíníce některé, jichžto nemnoho jest, jako lichva, abychom místa nedávali. Kupectví abychom některým zastavovali, zvláště těm, kteříž jsou v tom prvé nebyli, a ješto se mají čím jiným živiti. Než někteří v tom mohou sneseni býti, nepravosti a falie v - rách a v vähäch se vystrihajice. KtefiZby na Boha a na své svědomí péči měli, a ješto vtom prvé bývali, a jmeno dobré obdrželi, a jiným se živiti nemohou, a nemají, a neumějí. Pak ti i jiní řemeslníci kteřížkoli; mají učení býti, aby hleděli v slušné míře zůstati při všech věcech, majíce na péči desa- tero přikázaní Boží, aby k němu skutečně stáli, Boha sobě nade vše vážíce a nad něho ani s ním zaroveň nic nemilujíce. Druhé, čeho při Bohu není, toho jemu nepřipisujíce, jako bývá, když kdo jmenem Božím neb křivou svou pšísahou faleš nebo nepravost provésti |chce.] A třetí, povinnost svou, z niž pocta 3ohu od člověka činěna býti , znajíce a ji neopouštějíce. A čtvrté milujíce blížní jako se v Bohu, pro Boha a podle Boha. To bude míra, v niZby mel zůstati každý, kdož chce u víře křesťanské spasen býti, maje v nenávisti nepravost, a miluje spravedlnost, a stoje k skutečne podle možnosti své, rady lidí dobrých v tom požívaje. Ješto pak při těch věcech péče vůdci a zprávcí taková býti , aby podle toho, jakžby rozuměti mohli, lidé zpravovali, aby z těchto mezí nevychazeli. A jesto i v těch aby také zůstaly, totiž co na koho sluší, který oděv kdo míti . Pokudby hospodář sám slušně se maje, hospodyní své nebo dětem svým mel odévu pozivati do pustiti A pokud pii tom mélby jim nékteré 3perkv zastavovati.

Z snému leta 1500, Mira živnosti, řemesel nebo obchodu.

Zdá se, aby na péči jmína byla potřebnost a užitečnost lidská. Druhé vyvarování škod, aby se to naplnilo, všem prospěti a žádnému ne&kodit. Ti vlastné &kodi, jenZ se lichvami a okla- máním živí, koupé fale&né a zlé prodávajice. Ti neprospivaji, jenž prodávají ty věci neb dělají, z nichž potřeba žádná díti se nemůž, ano často škoda duše i těla, jako kejklifstvi, hudby, pišťby atd, aneb mnozí šmejdy nepotřebné majíce.

V potřebných a v prospěšných živnostech míra jest spra- vedlnost odměnná a pravda. Aby řemesla spravedlivě a právě dělána byla a potřeby dobré i užitečné kupovány byly, a obyčej slušný v prodaji zachováván byl. Nadeńż, kdež rovnost v čem jest, ani příiš podeň nemá prodáváno býti. Też obchodové v koupéch, v prodajich potřebných míru, váhu, slušnou cenu ostrihati.



Text viewManuscript line view