EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

109

nezpůsobnější jsa, co naň pravil; aby proto slušně vyslyšán byl, a při druhém také aby hledán byl nedostatek. A nezacho- valli se při tom v míře a v řádu ten, kdož žaloval, aby mu ukázáno bylo, co se mu nedostávalo a co měl při tom zacho- vati, poučiti jeho a potom se obrátiti, totiž k vinám jeho, na kohož žaluje.

Clověk horší i lepší smí zle učiniti a dobře nesmí, proto neb se bojí škody, jako k nedostatku se přiznati a zaň pro- siti, zlého se smí domnívati, po stranách posuzovati anebo i pomlouvati, a bratřím zprávcům nesmi povéditi. NeuZitecná jest to bázeň, nesmiti pro bázeň neb zámutek dobře učiniti příteli. Nerozum jest hnévati se, Ze vina povédina tomu, kdoZby od pomoci uměl; neb chce za lepšího jmínu býti než jest.

Kdož chce za lepšího neb moudřejšího držán býti než jest, ten chodí po nesnadných cestách, a nesnadně a řídko uhodí na cestu pokoje, a skůro a snadně s sejde.

Casto umělý následuje neumělého se škodou a to proto, neb neumělý důvodně při svou nebo příčinu praví jako po- věda vinu něčí; brání s ním oto mluviti zvláště zjevně, proto aby ho nerozhněval aneb v milosti jeho k sobě neumenšil.

Zlosti zlých, nevděčností nevděčných aby sobě nepřeka- zili, tak aZby snad někteří přestali dobře činiti, a někteříby ani počali chudým v nouzi posloužiti, nevděčnému poraditi, od nebezpečenství vystříci.

Kdož se vinen dává neznaje viny, ctí toho, kdož jej viní, aneb sobě pokoj obmýšlí, někdy užitečný někdy škodný. Ne kdo vinen jsa , nezastávám sebe, to jest počátek dobrý k shledání vin svých, jako závdavek na purkrecht, jestliže jest tak, jakž mluví. Ale nebudeli čím platiti ostatku, strach by závdavku neztratil, totiž nesrozumíli sobě, neopraví, než někdy bude litovati pokory své nebo práce.

K tomu podobné jest, když se někdo od polu zná u vině své, jako že nedobře mluvil, ale proto drží, že pravdu mluvil, než to zná, Ze netrefnými slovy a nepokojně a t. d. A i to jest dobrý obyčej přiznati se k vině, pokudž ji zná, a to ještě lepsi hledati pokorně, čehožby neznal. A povolně pak pfijiti a opravovati, kdyZby viny ukazovány byly,to jest vyborné.

Ano snad zlí i dobří, nejvíc zle činí z nevědomí a z okla- mání. Neb někdo mělby s něco moci, by rozumu měl co do- brého a co zlého, neb neví by hřích byl, leč malý. A někdy hřích za ctnost mní býti, aneb se oklamá pokáním budoucím.

Opět omýlení bývá, když mezi dvěma nedostatky jeden sobě schválí, kdež obé odloženo býti a uprostřed ctnosti hledati. Jako poznaje škodu z mluvení, schválí sobě mlčení řka: nejlép jest mlčeti, když mluviti neumím, a zvláště poně-



Text viewManuscript line view