EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

107

Každý by rád, aby s jeho řečí pěkně nakládali a dobře ji brali, a s smyslem ještě pěkněji, a s úmyslem pak nad to. Neb při těch věcech jest každý blízek splašení i urażeni. Pro- tož s plachými věcmi sluší se krotce obírati.

Než když lidé spolu dělají, nahodí se jim, aby jeden dru- hého urazil nechtě, neb pohaněl, a někdy s ofuknutím; proto nemají zběhnouti z díla, ani sobě v tom za zlé míti. Neb pří- hoda své právo . A pakliby velmi bolelo toho, kdo uražen nebo pohanín, snad se jemu příměť přivrhl, totiž přivzal do- mnění, aneb hluboko zaboden, totiž na smysl nebo na úmysl saženo, aneb jest choulostivý a nedůtklivý, snad i hrdý.

Jestli který skutek nebo řeč tak dobrá, ještoby od - koho zle nemohla vzata býti, skutek jako modlitba, půst, almužna, poslouZeni a t. d., řeč, napomínání, výstrah i tre- stání, soud, rada a t. d.; a též zase jestli který hřích a v smy- slu neb v řeči nedostatek, ještoby výmluvy neměl jako hřích vymlouvati, že z úmysla neučinil ale z nemoci neb z potřeby, že neodvrátil se srdcem od Boha, a někdy že menší zlé do- pouští se pro větší zlé, (v smyslu neb v řeči nedostatek vy- mlouván bývá, jako hloupost sprostností vymluviti aneb pře- mudrováni moudrosti, tfíbeni neb cezeni komárüv osvicenym rozumem, důmysl lidský smyslem víry, a smysl neb rozum - rou): při takových věcech, komuž poslouženo býti, toto zachováno býti.

Moudrému ani hloupému, zlému ani dobrému nesluší ha- něti dobrého pro zlé, jako modlitby, postu, almužny a t. d. Než dada místo dobrému, nedostatek oznámiti, od nebezpečen- stvi vystfici, a to často bez trestáni a hanéni; neb ušlechtilý jest rozum lidský, snáze veden bývá nežli tažen.

Kdož jest v prácech bývalý a v písmích svědomý, nedáli se místo jeho pravdě nebezpečné, více bude snášeti hloupost, nežli opraví nedostatek. To pomáhá, i učí rozuměti i sprave- dlivě souditi, když na sobě neb na tom, kdož se zdá nevinný, pohledá viny, a na tom, kdož se zdá vinný, neviny pohledá a rozsoudí.

Kdež bývá pře mezi lidmi, a nemohou ji snadnó srovnati, řídko jednou stranou schází než oběma. Než to časté jest, že jedna strana více bývá vinna než druhá.

0 nárku z práva. Item. Kdyžby kdo jeden na druhého, by pak kdo z obec-

ných Bratří na učitele co pravil, aby ten, kdož slyší, ne i hned ho zastal, a toho, kdož pověděl, zavrhl; než jestli slušné, aby



Text viewManuscript line view