98
k zprávě a k službě lidu poddanému svrchu jmenované. A
když toho někdo nemá, ač z toho kmene se urodil, však v svém
urození nedochází konce svého.
Item. By pak měl skutek urození svého, lid poddaný,
nemá se vyvyšovati samým urozením ale znáti se v rovnosti
býti strany přirození s lidmi chudými, za něž nejurozenější
Kristus, Syn jednorozeny, se vydal v práci do ukrutné smrti a
v ponížení i v potupu, a bratíími i ditkami je nazýval, aby
znal, Ze má Pána Krista v pokofe následovati a nepychati.
Item. Urozeni své ne rouchem a prazdnosti ale ctností, mravy,
poctivosti a prací o dobré své i blížních aby ozdoboval. Item.
V tom i v jiném, aby, světu umra, za mrtvého pokřtěn byl a
jeho nenásledoval, ani marné chvály jeho. Item. O své urození
a lehkosti se nesoudil a zlostí neprovozoval. Item. Nákladův
zbytečných na roucha, na šperky, na oplzlosti a nádhernosti
necinil. Item. Prázdnosti se varoval i jinÿch nepravosti.
Zpráva poddaným.
Učeni maji býti, aby znali řád světa Bohem zřízený sobě
k dobrému, a aby znali místo své a slouhy světa k svému do-
brému neb pro zachování zlého, a aby jim poddání byli neto-
liko pro bázeň, ale i pro svědomí; neb tomu Bůh chce. A aby
poslouchali, učení činili, nezřízeně sobě moci nesvěřené nikdy
neuZivali, ale radče trpěli, k každému skutku dobrému hoto-
vost móli, vselikou krotkost ukazovali, neproklinali ani zlofe-
čili, poplatky i daně platili; dobré a věrné pány aby milovali,
Rovnosti s nimi v chodu neb v sedění miti s nimi se stříhli,
poctivostí je předcházeli i jich poslané, křivdy trpělivě snášeli,
vědouc že Bůh dí, mně pomsta a ját odplatim. A aby nepo-
mlouvali, ani utrhali, ani potupovali, ale za ně se Bohu modlili.
O snášení křivdy trpělivosti. Item. Bratří maji učeni
býti tomu, aby trpělivě snášeli ty věci, jestližeby kdy kde na
koho vice vzlożeno bylo v obci nežli na jiné, proto Że někte-
rých věcí s jinými zároveň nezastávají.
Zpráva pánův k čeledi.
Učeni mají býti páni, aby čeleď měli toliko ku potřebě a
slušně tu, kterouž mají, chovali, potřebami opatrovali, křivdy
nečiníce v pokrmu, neb v trestání, neb ve mzdě. Item, zlostem
a nepravostem zjevného místa nedávali. Item. Zbytečných sluh,
koni ani jiných věcí pro samů chválu, pýchu neb marnosti